Hori GameCube controller

koei

Eén van de leuke uitbreidingen voor de GameCube is de GameBoy Player. Door dit apparaat onder je GameCube te klikken wordt het mogelijk om GameBoy Advance-spellen via de GameCube op de TV te spelen. Meer over de GameBoy Player kun je hierlezen, want deze review gaat over de Hori controller, niet de GameBoy Player.

Hoewel de GameBoy Player een prima apparaat is voor de GameCube, speelt het een stuk minder makkelijk. GameBoy-spellen spelen niet zo handig met een analoge stick, een stuurkruis is daarvoor veel handiger. Het stuurkruis op de GameCube-controller is echter op een rotplek weggestopt omdat er met gewone games nagenoeg geen gebruik van wordt gemaakt. Gelukkig denkt Hori met de gamers mee en komt het met een controller, speciaal om in combinatie met de GameBoy Player te gebruiken.

Het eerste dat opvalt als je de controller ziet, is de vorm. Als je niet op de knoppen let, dan denk je dat het een SNES-controller in een leuk kleurtje is. De L- en R-knoppen zijn precies hetzelfde geplaatst als op de originele SNES-controller. Ook de start- en selectknoppen zijn op dezelfde plaatsen terug te vinden. Een groot verschil zijn echter de A-, B-, X- en Y-knoppen die weer hetzelfde zijn geplaatst als op de originele GameCube-controller. Ook de Z-knop is mee verhuisd en deze bevindt zich een stukje boven de startknop. Hoewel de Z-knop op de originele GameCube-controller al niet heel handig geplaatst is, is hij op de Hori-controller nog onhandiger geplaatst. Gelukkig wordt de Z-knop in GameBoy-games nooit gebruikt dus is er niet erg veel hinder van de plaatsing van deze knop.
Hoewel de controller qua vorm gelijk is aan de SNES-controller, ligt de Hori-controller toch een stuk beter in de hand vanwege verdikkingen die aan de onderkant van de controller zijn aangebracht en dit komt het speelplezier alleen maar ten goede.