Resident Evil 4

Mark (Strolie75)
In Resident Evil komt de speler terecht in een oud vervallen landhuis waar hij hordes zombies van zich af moet slaan. Ondertussen moeten puzzels opgelost worden en blijkt er meer aan de hand te zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Na het succes van Resident Evil kwam Capcom al snel met een uitstekend vervolg: Resident Evil 2. Het verhaal werd verder uitgediept en nieuwe personages werden voorgesteld. Hierna kabbelde de serie echter voort met vervolgen die vooral meer van hetzelfde boden (RE: Nemesis en RE:Code Veronica) en kwalitatief twijfelachtige spin-offs (RE: Survivor en Re: Outbreak).

Toen kwam de verrassende mededeling dat nieuwe delen van Resident Evil voortaan op de GameCube zouden verschijnen. Hierop verschenen tot nu toe een remake van het origineel en Resident Evil: 0. Beide games zagen er geweldig uit, maar vernieuwend waren ze wederom niet. De mooie graphics en de enge sfeer konden steeds minder goed verbergen dat de gameplay eigenlijk niet meer van deze tijd is, en eigenlijk vanaf het begin ernstige gebreken vertoonde. Gamers begonnen steeds meer te mopperen over het gebruik van een vast camerastandpunt en de onhandige besturing. Ook het beheren van de inventory door middel van kisten ging steeds meer vervelen. Tenslotte hadden veel mensen de setting (landhuis, Raccoon City) en de vijanden (zombies) nu wel gezien.

Dat Capcom niet doof is voor deze kritiek bleek wel toen de eerste informatie over het nieuwe deel uit de reeks vrijkwam.