Metroid Prime 2: Echoes

Richard (Richardfun)
Bij de heldin uit de Metroid-serie, Samus, kun je er vergif op innemen dat ze zichzelf vroeg of laat weer in een penibele situatie zal bevinden, waar ze zich zonder hulp van wie dan ook uit moet zien te redden, hoe onmogelijk het ook lijkt. Ook dit keer is het weer raak. Samus is er op uit gestuurd om de vermissing van een groep soldaten te onderzoeken. Het spoor leidt haar naar de planeet Aether, waar ze niet geheel onverwacht op neerstort. Dit is waar het spel begint, en jij het als speler overneemt.

Mevrouw is er klaar voor

Het wordt al snel duidelijk dat Aether geen normale planeet is. Lang geleden is er een meteoor op de planeet neergestort, waarbij er een parallele wereld ontstond, een zeer duistere wereld. Bij een duistere wereld horen natuurlijk ook duistere wezens, die in dit geval luisteren naar de naam Ing. De Ing hebben de inwoners van de lichte wereld tot op het randje van uitsterven gebracht en het is aan Samus om dit recht te zetten.

Net als bij de voorgaande Metroid-games ben je bijna alle functies kwijt die je spacesuit rijk is en moet je die weer verzamelen door eindbazen te verslaan. Je begint enkel met je powerbeam en de morph ball. Naarmate je je upgrades verzamelt, zoals bijvoorbeeld de raketten en de verschillende visors, kun je nieuwe gebieden verkennen die je zonder de upgrade nog niet betreden kon. Een groot verschil met Metroid Prime zijn de wapens die je tot je beschikking hebt. De ice-, wave- en plasmabeam zijn vervangen door twee nieuwe wapens: de lightbeam en de darkbeam. Deze twee zware jongens spelen een grote rol in het spel, want je zult heen en weer moeten reizen tussen de lichte en de donkere wereld om het avontuur tot een goed einde te brengen. Dit \'forensen\' doe je door poorten te gebruiken, die de twee werelden op bepaalde punten aan elkaar linken. Deze poorten zijn niet open, en dit is waar de light- en darkbeam een belangrijke rol beginnen te spelen.

De donkere wereld is....tja, duister

De besturing wijkt niet af van die in Metroid Prime en dit kan gezien worden als een voordeel. Als je nog nooit Metroid Prime gespeeld hebt, zal het waarschijnlijk even wennen zijn, maar na een uurtje wil je niet meer anders. Het is een kwestie van smaak, maar in mijn mening bevat MP2: Echoes hetzelfde nadeel als het eerste deel. De wereld is wederom dusdanig groot dat het meer dan eens zal voorkomen dat je de hele wereld aan het doorlopen bent, op zoek naar je volgende doel. Dit haalt de snelheid er af en toe uit en dat is spijtig omdat het spel voor de rest zo intens is.