The Lord of the Rings: The Third Age

Alex (Lexie)
Deze keer heeft EA weer een andere draai aan de LotR-saga gegeven; je volgt het verhaal nu in een turnbased strategie game. Niet meteen schrikken en wegrennen, want het is geen standaard menuutje-menuutje-menuutje-magic selecteren-vijand selecteren-aanval afwachten-turnbased game. Je mag een aantal eenheden van je eigen leger verplaatsen en laten aanvallen, en daarna is je tegenstander aan de beurt. Iedere eenheid heeft standaard wapens en een standaard uitrusting en welke aanval je uitvoert hangt van de afstand tot de tegenstander af. Sta je ernaast, dan wordt het close combat; sta je op een afstandje, dan wordt het pijl en boog of de kruisboog.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een vlag als wapen als ik ten strijde trok.

Je mag deze keer ook de leiding op je nemen van de donkere hordes van Sauron. Als je voor het goede kiest mag je kiezen uit onder andere Aragorn en Gandalf; als je met het kwaad heult mag je kiezen uit de Witch King, Saruman of het boze oog van Sauran als aanvoerder. Eindelijk kan ik die brave hendrik Frodo een smerig zwaard in zijn pens steken, hoera!

Het speelveld bestaat uit drie gebieden: een linker- en rechterflank en het midden. Per gebied mag je een random bepaald aantal eenheden verplaatsen. Standaard mag je per gebied maximaal één eenheid verplaatsen. Dat is vrij weinig, en daar valt natuurlijk wat aan te doen. Sowieso mag je aan het begin van de game een held kiezen die op ieder slagveld te vinden is, maar af en toe mag je ook één of twee andere aanvoerders meebrengen die dan een gevecht meedoen. Ieder van deze aanvoerders voegt een bepaald aantal extra bewegingen toe aan het gebied waar ze zich bevinden. Als je Wormtongue meeneemt, een groot strateeg maar slechte vechter, dan krijg je extra veel verplaatsingen voor je eenheden, maar zelf legt hij nogal snel het loodje. Neem je de Uruk-Hai Lurtz mee, dan krijg je niet zoveel extra verplaatsingen maar heb je wel een stevige soldaat op het slagveld staan.

De worp van Gimli in het open kampioenschap dwergwerpen werd
door de jury met een matige 2 beoordeeld.

Een aanvoerder zorgt gemiddeld voor tussen de nul en de drie extra verplaatsingen voor het gebied waarin hij zich bevindt. Het uiteindelijke aantal wordt random bepaald. Als een van je aanvoerders het loodje legt, dan daalt je aantal mogelijkheden drastisch en wordt vaak een hele flank lamgeslagen. De battle is gewonnen als je aan bepaalde voorwaardes voldoet. Zo moet je bijvoorbeeld een aantal units van de vijand verslaan, een gebied innemen of een aantal huizen in de fik steken. Dit houdt de gameplay gevarieerd waardoor je per missie je tactiek zult moeten aanpassen.

Het toevoegen van de leiders en aanvoerders is een leuk idee. Normaal stuur je in een strategie game al je units maar lukraak over het veld. Best wel onrealistisch, want troepen zonder aanvoerder zullen zich nooit tactisch gedragen. Je moet nu ook rekening houden met waar je je troepen heenstuurt op het slagveld. Heb je al je aanvoerders op het middenveld staan en laat je een van je sterkste troepen een hobbit op de onbezette linkerflank aanvallen, dan mag je de volgende ronde deze eenheid niet meer verplaatsen omdat hij op een flank zonder leider staat. Dit systeem kan nogal eens frusterend worden als de battles langer gaan duren. Als er nog een paar vijanden over zijn en je enige aanvoerder legt het loodje ben je het haasje. Weer een uur voor niks gegamed, want als je je eenheden niet meer kunt verplaatsen ben je kansloos. Tijdens een battle saven zit er natuurlijk ook niet in.

Nadat Hendrikus aan de deur geweigerd werd omdat zijn harnas te bling bling was
ging hij zijn vrienden en neven halen om met de nodige steekwapens
de breedgeschouderde portiers een lesje te leren.
Zo zie je maar weer, LotR zit vol met actuele thema\'s.

Aanvoerders verdienen experience points per gedode vijand op hun flank. Gaat een van je aanvoerders dood voor het einde van de strijd, dan krijgt hij geen xp meer. De xp kun je na het gevecht spenderen aan extra magie (je aanvoerders zijn de enigen die extra spreuken en truukjes tot hun beschikking hebben), nieuwe uitrusting of extra items. Jammer genoeg is bepaalde magie bepaald nutteloos. Zo kon mijn Witch King een spreuk uitspreken waardoor de tegenstander een vakje minder mag bewegen per beurt. Nou, dikke pret als je tegenover een leger archers staat.