Halo 2

Maarten (kepler)
Twee jaar hebben we moeten wachten op het vervolg van Halo. Bungie creëerde samen met Microsoft een hele grote hype rond het spel. Over de singleplayer en vooral het verhaal daarvan werd echter weinig losgelaten. Men moest het zelf maar gaan ontdekken was het idee van Bungie. En er valt een hoop te ontdekken! Met cut-scenes wordt het verhaal duidelijk gemaakt. Die cut-scenes zijn van hoge kwaliteit; met behulp van normal mapping, ook gebruikt in Riddick, worden er zeer mooie filmpjes gerenderd. Helaas is die techniek niet perfect toegepast waardoor de details in een filmpje als het ware opgevuld worden. Het is niet overheersend, maar doet toch wel af aan het complete plaatje.

Een mooie stukje uit een cut-scene

Het verhaal gaat verder waar Halo 1 is opgehouden. Het begint wat langzaam, maar na twee uurtjes spelen begint er flinke vaart in het spel te komen. Je wordt echt meegesleurd in het verhaal waardoor je blijft spelen om te kijken hoe verhaal zich ontvouwt. Het voelt echt aan alsof je midden in een oorlog zit.

spoiler
Op een gegeven moment speel je als een Elite. Wat hier precies de reden voor is word duidelijk in het verhaal. In het begin is het even verwarrend; je schiet je oude vijanden neer die in dit geval je bondgenoten zijn. Dit went echter heel snel.

De levels zijn net als in deel één prachtig ontworpen. Was een veelgehoorde klacht dat in het eerste deel de levels herhalend waren; in het tweede deel is dit veel minder het geval. Deze keer doet de Master Chief ook de aarde aan. Het level in de aardse stad voelt aan als Urban Warfare; midden in de stad vinden er hevige gevechten plaats waarbij je moet uitkijken voor snipers en om elke hoek kan er een nieuwe horde vijanden staan. De bevolking van de stad is gevlucht en overal zie je verlaten auto’s en vrachtwagens staan. Deze kun je gebruiken als dekking, maar pas op: de auto’s en vrachtwagens kunnen opgeblazen worden. Andere levels spelen zich af in ruimteschepen en op andere planeten. Soms is het een beetje onduidelijk waar je heen moet lopen in een level, gelukkig geven je teamgenoten vaak aanwijzingen die je in de goede richting helpen.

Ben jij van de ANWB?

De teamgenoten zijn in dit deel van iets meer nut dan in het eerste deel. Zo is de AI (kunstmatige intelligentie) van de teamgenoten sterk verbeterd, ze schieten ook raak deze keer. Het lukt ze zelfs om een voertuig te besturen, waardoor je achterop kan plaatsnemen en het geweer kunt bedienen. Er is echter nog iets waardoor je nog meer gebruik kan maken van je teamgenoten: je kunt wapens met ze wisselen. Zijn je kogels op? Pak gewoon het geweer van een teamgenoot. Hij zal het gelijk aan je geven, maar dit gaat wel gepaard met het nodige commentaar. Als een echte Master Chief hoef je je daar natuurlijk niks van aan te trekken. De humor van de Master Chief en zijn teamgenoten is gelukkig niks veranderd. Zo kan je nog steeds genieten van de mooie one-liners van de Master Chief en het grappige commentaar van je teamgenoten. Tegelijk met de AI van je teamgenoten is ook de AI van de vijanden sterk verbeterd. Ze werken goed samen en rennen niet als domme monsters recht op je af. Sommige vijanden zijn een stuk slimmer dan de andere en zullen je het ook een stuk moeilijker maken door een omtrekkende beweging te maken of door je in te sluiten. De dommere vijanden moeten het hebben van hun brute kracht en af toe overweldigend aantal.