Medieval Lords: Build, Defend, Expand

Jasper (Fliepke)
In Medieval Lords is het de bedoeling dat je een zo groot en mooi mogelijke stad bouwt ten koste van je buren. Je begint op een kaart die opgedeeld is in allerlei kleine gebieden, en plaatst op een onbezet gebied je eigen burcht van waaruit je neerkijkt op je volk. Daarna begin je met het bouwen van een kleine nederzetting, waarbij je probeert te voldoen aan de wensen van het volk. Hoe beter de mensen het naar hun zin hebben, des te meer mensen komen er in je rijk wonen en des te meer belasting willen ze betalen. Het geld dat je binnenkrijgt gebruik je uiteraard voor het financieren van een leger en het bouwen van een stevig kasteel.

Het bouwen is in Medieval Lords erg simpel, je hoeft namelijk niet zelf de wegen aan te leggen, want die worden naar ieder gebouw automatisch gelegd. Je krijgt hierdoor misschien niet zulke mooie rechte blocks als in bijvoorbeeld Simcity, maar dit komt de game juist ten goede. In de middeleeuwen was het toch een gezellige chaos en daar past dit wegenbeeld prima bij, maar als je toch een “control freak” bent dan kun je nog altijd zelf je wegen aanleggen.

In het begin kun je nog niet alles bouwen dat in je constructielijstje staat, je moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. In tegenstelling tot veel andere games ga je geen nieuwe technologieën onderzoeken, maar gaat de game ervan uit dat de technologie al bestaat en dat je gewoon geen gebouw hebt dat die technologie kan gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld alleen een houten kruis bouwen als je een timmerman hebt, daarnaast hoef je je ook niet druk te maken over het zoeken van grondstoffen. Je betaalt gewoon en de timmerman zoekt maar waar hij zijn hout vandaan haalt als je kruis er maar komt. Dit maakt de game beter speelbaar voor mensen die het leuk vinden om een stad te bouwen, maar zich niet willen bezighouden met alle rompslomp die daar bij komt kijken. De wat meer hardcore gamers zullen dit natuurlijk vinden getuigen van weinig diepte, ik moet zelf zeggen dat ik het wel een welkome afwisseling vind.