Crash Bandicoot: Twinsanity

koei

Het verhaal in het spel begint zoals alle verhaallijnen in de Crash Bandicoot-serie. De kwaadaardige Dr. Neo Cortex wil Crash vernietigen. Zoals altijd gaat dit mis en verslaat Crash Cortex, alleen deze keer is het al in het allereerste level. Hoewel je hierdoor misschien zou denken dat het wel een heel kort spel is gaat het verhaal verder. Vanuit een andere dimensie komen er klonen van Crash en Cortex die Crash willen vernietigen en Cortex\' hersenen willen stelen. Crash en Cortex besluiten te gaan samenwerken om zo hun tweelingen te kunnen verslaan.

Een standaard Crash level

In het spel heb je de beschikking over meerdere speelbare karakters. Zo begin je als Crash, maar kan je later Crash en Cortex samen besturen en ook het nichtje van Cortex, Nina, kun je besturen.

Crash speelt voornamelijk de gewone bekende platformstukken zoals hij ook in eerdere delen deed. In de levels waarbij je met Crash en Cortex samenspeelt zul je handig gebruik moeten maken van de kwaliteiten van beiden. Zo kan je Cortex naar de overkant van een ravijn gooien om een schakelaar om te zetten of kan je Cortex gebruiken als een soort hamer om vijanden te verslaan. Crash en Cortex kunnen ook al vechtend een soort bal vormen en hiermee een level doorrollen. Tot slot kan Crash Cortex ook nog als een soort snowboard gebruiken om mee door de sneeuw te glijden. Nina speelt dezelfde soort levels als Crash maar kan hierbij gebruik maken van haar speciale handen die het mogelijk maken om vijanden van veraf aan te vallen en aan speciale ringen te hangen.

Crash en Cortex vormen al vechtend een bal

Deze afwisselende gameplay zorgt voor afwisselende levels. Zo is het ene level een gewoon spring-van-platform-naar-platformlevel terwijl je in het volgende level nitro-kisten moet ontwijken terwijl je naar beneden rolt. Een simpele recht-toe-recht-aanplatformer is het dus niet.

Door het spel zit ook veel humor verwerkt. Hiervoor heeft de developer Jordan Reichek aangetrokken die de bedenker is van de Ren & Stimpy tekenfilmserie. De grappen zijn leuk voor kinderen maar ook ouderen zullen een aantal grappen zeker waarderen, zoals wanneer er de draak wordt gestoken met de verkopen van het vorige Crash Bandicoot-spel.