Kult: Heretic Kingdoms

Astrid (lizardtattoo)
Het verhaal van Kult: Heretic Kingdoms gaat over een jong vrouwelijk lid van de Inquisitie die is ingesteld om alles dat met godsdienst te maken heeft uit te roeien. Het motto van de Inquisitie is \'Religion is death - and death to religion.\' De wereld waarin Kult: Heretic Kingdoms zich afspeelt heeft namelijk slechte ervaringen met goden en afgoderij. Centraal in de geschiedenis van het land Corwenth staat het zwaard Godslayer, waarmee de held Arkor de toenmalige god heeft gedood en waarmee later zijn nazaat Taryn zichzelf uitriep tot Theocraat.

Het zwaard kan alleen gehanteerd worden door bloedverwanten van Arkor, maar heeft ook regelmatig Arkor-bloed nodig. Daarom werden alle dochters aan het zwaard geofferd. Tot vijf jaar geleden de Theocraat vermoord werd en de Inquisitie de macht overnam. Godsdienst werd zoals gezegd verboden en het zwaard werd verborgen in een klooster zodat de vrede weer kon keren.

Aan het begin van het spel komt de speler samen met mentor Valkarin aan bij het klooster, maar het zwaard blijkt te zijn verdwenen. Hij stuurt je naar een naburig dorp om navraag te doen, maar het dorp blijkt in de macht van Taymurians te zijn - wolfmensen die in bendes Corwenth plunderen. Je eerste opdracht is dus om de dorpelingen te bevrijden.

Wanneer je met mensen praat, wordt het spel regelmatig onderbroken door cutscenes. Een stem vertelt een stukje van het verhaal, dit wordt geïllustreerd met sfeervolle tekeningen. Langzaam maar zeker kom je meer te weten over Corwenth, de Inquisitie en je eigen verleden.