Magic The Gathering Online

Dick (velde046)
De intro is wellicht te summier om een goed beeld te geven van de werking van het spel. Daarom zal ik op deze pagina proberen de zaak iets uitgebreider toe te lichten voor mensen die niet bekend zijn met Magic en die wel nieuwsgierig zijn. Dat je neiuwsgierig bent moge duidelijk zijn, anders was je na de eerste pagina al afgehaakt.

Zie jezelf als een tovenaar en je deck als een arsenaal aan middelen om je tegenstander te verslaan. Je deck bestaat uit land, wezens, voorwerpen en bezweringen. De landen gebruik je om magische energie te verzamelen, die je nodig hebt om de andere kaarten te kunnen spelen. Elke beurt mag je een land in het spel brengen en de magische energie (mana) van dit land gebruiken om één van je andere kaarten in het spel te brengen. Dit doe je door het land een kwartslag te draaien (tappen).

Een beurt is onderverdeeld in een aantal fasen. In de eerste fase mag je je landen terugdraaien, nieuw land in het spel brengen en eventuele andere kaarten in het spel brengen door mana op te bouwen met de landkaarten.
Daarna volgt een gevechtsfase waarin je met de kaarten in het spel probeert om je tegenstander te verwonden en die de mogelijkheid krijgt om zich te verdedigen. Elke speler begint met 20 levenspunten, en je wint zodra je je tegenstander op 0 hebt gekregen, hetgeen meestal niet in één of twee beurten zal lukken. Na de gevechtsfase krijg je nog een tweede mogelijkheid om nieuwe kaarten in het spel te brengen indien je nog de mogelijkheid hebt om mana te genereren. Indien je klaar bent met je beurt gaat de beurt over naar de tegenstander die vervolgens dezelfde fasen doorloopt. Zo gaat het heen en weer totdat één van de spelers dus al zijn levenspunten verliest.

Dit is een zeer eenvoudige beschrijving van het spel. Te eenvoudig, maar het geeft wel de essentie aan. Maar de kracht van Magic komt niet alleen uit de essentie maar met name ook uit details. De details die het spel zo interessant maken, zijn afwijkingen van de spelregels. Doordat bepaalde kaarten de eigen regels (die zeer uitvoerig zijn) breken komen er telkens aanvullende spelregels. Bovendien geldt de regel dat, indien de tekst van een kaart in strijd met de regels is, de tekst op de kaart geldt. Deze regels maken het spel steeds boeiender, maar maken het tegelijkertijd ook steeds ingewikkelder. En geloof me, als je het spel nog nooit gespeeld hebt, dan zul je de eerste tijd regelmatig vertwijfeld raken door de spelregels. Dit is de reden dat veel mensen het na korte tijd opgeven. Eigenlijk kun je dus zeggen dat de kracht van het spel ook meteen zijn zwakte is.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden korte tijd Magic gespeeld, maar heb destijds opgegeven omdat de wirwar van regels me te veel werd en veel van de spellen eindigden in een discussie over de interpretatie van de regels. Omdat dit op een gegeven moment ging irriteren besloot ik ermee te stoppen. Totdat ik circa anderhalf jaar geleden ontdekte dat er een online versie was uitgekomen, oftewel Magic the Gathering Online (MTGO) en ik besloot om deze te proberen.