Boek: D.B. Shan - Helse Horizon

Patrick (maduropa)
De stad wordt bestuurd door de Kardinaal. Een vreemde, meedogenloze man die nooit buiten komt. Vanuit zijn wolkenkrabber stuurt hij zijn mensen aan. Zijn knokploeg, de Strijders, zijn zelfs legaal in deze stad. Een van deze Strijders is Al Jeery. Als hij op een dag een lijk terug naar de plaats delict moet brengen, herkent hij hierin zijn vriendin. Ze is gruwelijk toegetakeld en gemarteld. Kort daarop vraagt de Kardinaal of hij naar boven wilt komen. Hij wil dat Al de moordenaar opspoort. Al snel komt Al er achter dat er heel veel moeite is gedaan om hem in het gebeuren te betrekken. Dan komt hij er ook nog eens achter dat zijn vriendin samen met Paucar Wami is gezien, de meest gevreesde moordenaar. Een gruwelijke 'free-lancer' die op het grootste gemak een trui zal gaan breien van je ingewanden, terwijl je nog leeft. Al wil zich terugtrekken uit het onderzoek, maar de Kardinaal dringt er bij hem op aan om door te zetten. Op zijn hoede voor wat er nog komen gaat, dienen zich nieuwe spelers aan in het verhaal, priesters in witte gewaden, een link met het verre verleden van de stad?

D.B. Shan is het pseudoniem van Darren O’Shaughnessy. Onder de naam Darren Shan heeft hij de Darran Shan-Saga geschreven. Een reeks boeken, bestaande uit vier trilogieën, welke gaan over een jongen die een halfvampier wordt en de problemen die hierbij komen kijken. De eerste trilogie wordt op dit moment verfilmd door Universal Studios. Naast deze serie schrijft hij ook aan de serie Demonata, een reeks over verschillende demonen. Het boek Helse Horizon komt echter uit een andere reeks, het is namelijk het tweede boek uit de trilogie De Stad. Het eerste deel werd in 1999 uitgebracht, maar werd in 2008 opnieuw uitgebracht na te zijn herschreven. Helse Horizon onderging een zelfde lot, dit boek werd al eerder in 2000 uitgebracht, maar werd ook herschreven voor deze nieuwe uitgave. Het derde deel was nog niet eerder uitgegeven en zal vermoedelijk volgend jaar alsnog worden uitgebracht.

D.B. Shan

Ofschoon het een tweede deel uit een reeks is, kun je het ook zonder voorkennis lezen. De karakters in het boek worden voldoende uitgelegd, het kost je echter wel wat meer tijd voordat je dan echt in het verhaal komt. Wat leuk is, zijn de verschillende stijlen die je tegen komt. Zodra Al Jeery zelf als detective aan de slag gaat, ademt het boek die sfeer ook uit. Om uiteraard al snel om te slaan als de gevreesde moordenaar Paucar Wami zijn acte de présence geeft. Maar mede door de veranderingen in het verhaal en de wachttijden in het onderzoek die de hoofdpersoon zich veroorlooft, loopt het verhaal toch wat stroef door. Dit komt mede door de "fantastische" achtergrond van de stad en hoe de auteur die naar voren laat komen. Maar uiteindelijk maakt het verhaal dit allemaal wel de moeite waard. Laat je overigens niet in de war brengen door de cover. Ondanks het fantasy-element rijden er geen vlammende motorrijders rond in de stad, kijk daarvoor maar naar Ghost Rider.

Uitgever: Luitingh ISBN: 9789024528844 Pagina's: 400

Kijk voor meer boeken in Boeken.