DVD: Vuurzee seizoen 2

Claudia Angenent
De redactie van FOK! wordt dit keer eens flink verwend want bij het uitkomen van het tweede seizoen van Vuurzee op dvd kregen we ook het eerste seizoen meegestuurd. Iets wat misschien ook wel erg handig is aangezien het tweede seizoen van deze Nederlandse serie doorgaat waar het eerste is gestopt. We bespreken in deze review dus beide seizoenen in een notendop voor jullie.

Even wat achtergrondinformatie.
Vuurzee gaat over een aantal families in de badplaats Boedzand. De familie Aslan hebben het strandpaviljoen "het Lido". Dat is een strandtent waar de familie in werkt en boven woont. Dit gezin bestaat uit Osman (Ali Cifteci), Josje (Lineke Rijxman), Ferdi (Philip Ivanov), Yasmin (Eva van de Wijdeven) en Deniz (Tim Zweije). De familie Looman woont in het dorp zelf. Peer (mark Rietman) werkt als divisiemanager bij de ovens. Kristel (Carine Crutzen) werkt vanuit huis als huisarts. Samen hebben ze twee kinderen Sander (Emiel Sandtke) en Sonja (Sylvia Hoeks). Sander en Deniz zitten samen bij de reddingsbrigade en zijn dan ook goede vrienden van elkaar. Ook Yasmin, Sonja en Merel (Caro Lenssen) zijn beste vriendinnen. Merel haar vader is in Boedzand de dorpspolitieman. Zoals je misschien wel gemerkt hebt aan bovenstaande informatie iedereen kent iedereen. Typisch dorpsgevoel.

Let op! Mocht je seizoen 1 nog niet gezien hebben. Onderstaande bevat spoilers

Waar is Yasmin!?
In het eerste seizoen staat de verdwijning van Yasmin centraal. Op het verjaardagsfeest van haar vader is ze met Sander de duinen in gelopen en nooit meer terug gekomen. Onder leiding van dorpspolitieman Marcel Clijsters wordt er door iedereen naar Yasmin gezocht in de duinen, op het strand en op zee. Helaas zonder enkel resultaat. Marcel gaat op onderzoek uit en stuit op een pornofilmpje waar zijn eigen dochter Merel, Sonja en Yasmin in meespelen. Is dit de aanleiding geweest voor de verdwijning of puur toeval? Als na een lange tijd nog steeds niets is vernomen en het lichaam van Merel aanspoelt op het strand is Osman compleet radeloos. Hij schakelt de kennis in van de Marokkaanse maffia. Ondanks al deze pogingen blijft Yasmin onvindbaar. Heel Boedzand staat op zijn kop. Sander was al verdacht gemaakt, en nu is zijn vader aan de beurt. Want wat deed hij met een bebloed kleed bij de ovens? Had hij daar Yasmin in gerold nadat hij haar vermoord had? Als hij voor de rechtbank moet komen doet hij zijn kant van het verhaal. Yasmin zou verliefd op Peer zijn geworden en zich opgedwongen hebben aan hem. Hij had alleen sex met haar gehad, maar haar zeker niet vermoord. Als er dan iemand opstaat in de rechtbank met een hoofddoek op blijkt het Yasmin te zijn die haarfijn verteld dat Peer haar verkracht heeft.

Wraak!
De rust is nog maar net wedergekeerd in Boedzand of het volgende drama’s spelen alweer af. Ondanks het drama zijn Yasmin en Sander nog steeds een koppel maar wanneer Yasmin ineens zwanger blijkt te zijn staat hun wereld op zijn kop. Want van wie is dit kind? Is het van Sander of van zijn vader Peer, de verkrachter? Alsof dat dilemma nog niet erg genoeg is gaat op een avond het huis van Kristel en de kinderen compleet in vlammen op. De brandweer vindt in het huis het verkoolde lichaam van Ferdi, de zoon van Osman. Er wordt meteen gedacht aan brandstichting door Ferdi maar heeft hij het wel gedaan? Als er daarna nog meer branden uitbreken, onder andere in het boothuis van de reddingsbrigade, is het meteen duidelijk dat Ferdi op het verkeerde moment in het huis aanwezig was. Maar wie zit er dan achter deze branden? Heeft misschien de geheimzinnige Kim van Megen (Victoria Koblenko) er mee te maken? Niemand kent haar namelijk en ze is met Ferdi meegekomen naar Boedzand. Sindsdien zijn ook alle rare gebeurtenissen van start gegaan…

Goede Nederlandse serie? Of gewoon bagger van Hollandse bodem?
Het eerste seizoen van Vuurzee houdt je aan de buis gekluisterd. Want waar is Yasmin? Alle puzzeldeeltjes vallen in de 12 afleveringen in elkaar en aan het einde van het seizoen heb je een voldaan gevoel. Het tweede seizoen valt op dat gebied een beetje tegen. Het gaat verder waar seizoen een gebleven was maar mist compleet de spanning in de nieuwe verhaallijnen. Het acteerwerk van rechercheur Tom de Schepper (Jochum ten Haaf) is gewoon ronduit krampachtig en slecht te noemen. Elke dialoog die hij moet doen komt er vreselijk ongeloofwaardig uit. Erg zonde, ze hadden beter Lysette Blauw (Marjolein Ley) terug kunnen laten komen als rechercheur. Zij kwam in het eerste seizoen namelijk wel natuurlijk en in haar element over. Over de rest van het acteerwerk is niets te klagen. Het is duidelijk te merken dat Tim Zweije het in tweede seizoen ook beter in zijn personage Deniz zit. Deze is lekker aanwezig in dit seizoen en is zelf een key-persoon geworden. Je gaat hem missen als hij niet in een aflevering aanwezig is. Verder is het erg zonde dat aan het einde van elke aflevering een lading spoilers voor de volgende aanwezig zijn. Wees verstandig! Skip deze en ga meteen door naar de volgende aflevering op de dvd.

Al met al een heerlijke Nederlandse serie die je toch blijft boeien. Door de leuke extra interviews bij de dvd en goede kwaliteit van de serie zelf krijgen deze boxen zeker 4 sterren.

Nieuwsgierig geworden? Hieronder zie je de trailer van het tweede seizoen!

Label:VARA! Releasedatum:augustus 2009 Kijkwijzer: