Boek: Aaron Cohen - Oorlog zonder grenzen

Patrick (maduropa)
Als jongen is Aaron Cohen niet bepaald de gemakkelijkste. Hij wordt veelvuldig van school gestuurd, wat voor zijn moeder en stiefvader een reden is om hem uiteindelijk naar een militaire school te sturen. Dit blijkt voor hem de juiste keuze te zijn. Niet alleen doet de discipline hem enorm goed, ook komt hij hier in aanraking met de Joodse wapenfeiten. Hoe de stoere mannen in het Joodse leger vanuit een mindere positie geregeld de grootste successen kon behalen. Hij besluit dan ook naar Israel te reizen, zijn alia te doen, om daar zijn drie jaar dienstplicht te voldoen. Hij wil niet zomaar bij het standaard leger, Aaron heeft zijn zinnen gezet op de elite van het leger, de Sayeret Matkal.

Aaron Cohen volgde de 'Gibush', de extreme en loodzware training, voor zijn ultieme doel, de Sayeret Matkal. Zelfs een ernstig verstuikte enkel weerhoudt hem er niet van om de loodzware tochten af te leggen, opgeven komt duidelijk niet voor in zijn vocabulaire. Helaas mocht het voor hem niet zo zijn dat hij bij dit elitekorps werd ingelijfd, maar wel bij een ander onderdeel, minstens net zo belangrijk, de Sayeret Duvdevan. Deze elite-eenheid is gespecialiseerd in het contraterrorisme, een keiharde groep die, indien nodig vermomd als Arabieren, opereren in Palestijnse gebieden. De trainingen die hij volgde bij het Israëlische leger hebben hem in leven kunnen houden. Na zijn diensttijd is hij terug gegaan naar Amerika en heeft daar een eigen beveiligingsbureau opgericht. Naast het beveiligen van Hollywood's beste acteurs, geeft zijn bedrijf ook veel instructies aan onder andere SWAT-eenheden en het Amerikaanse leger. Daarnaast heeft Aaron Cohen intussen ook al meegespeeld in de serie Entourage, in het zesde seizoen om precies te zijn dus we moeten hier in Nederland daar nog even op wachten.

Aaron Cohen

Het boek is mede geschreven door Douglas Century, een Canadeese journalist en auteur. Waar Aaron al het verstand heeft van contraterrorisme is hij degene die verstand heeft van het vertellen van een verhaal. Douglas blijkt daar zeer bedreven in te zijn, mede hierdoor kan Aaron zijn boeiende verhaal aan de wereld kenbaar maken. Zo komen we te weten hoeveel moeite het Aaron soms kost, om als een niet in Israel geboren Jood toch als vol geaccepteerd te worden. Maar ook dat hij niet klakkeloos alles goed praat wat Israel doet, maar hij legt ook uit waarom de acties tegenover de Palestijnse terroristen zo enorm fel worden uitgevoerd. Mede hierdoor wordt het boek geen eendimensionaal spannend jongensboek, maar valt er ook echt wat te leren. Al deze punten maken het verhaal van Aaron interessant genoeg om aan te bevelen aan de geïnteresseerde lezers.

Uitgever: Elmar ISBN: 978-90-389-1915-7 Pagina's: 251

Kijk voor meer boeken in Boeken.