Interview: De Staat op Lowlands

René (MrManiak)
De Staat. Een band met een ijzersterk album, genomineerd en winnaar van vele prijzen en een spetterend optreden op Lowlands. Wat kunnen de heren nog meer wensen? Geïnterviewd worden en op FOK! verschijnen. Ook dit is ze gelukt. Lees hieronder het interview met De Staat, gehouden achter de grote Bravo-tent.

Lowlands is en blijft voor Torre een speciale plek. "Het is thuis. Het is een plek waar ik al jaren kom. Hier zijn de leukste mensen van Nederland. Eigenlijk is het een utopie van hoe de wereld zou moeten zijn." Dit is voor Torre de derde of vierde keer dat hij hier is. Ook Jop is hier in Biddinghuizen een enkele keer eerder geweest. Maar niet alleen op het terrein zelf, ook op de camping. Torre: "Het is altijd goed, maar ik stond een keer te dicht bij de 24 uurs-tent. Tsja, dan wordt je humeur wel veel up en down. Maar het is altijd wel erg relaxed, afgezien van het feit dat ik geen fan ben van tentslapen." En ook dit jaar is De Staat van de partij op Lowlands, zowel on stage als off stage. "Ik wil nog wel kijken naar de Eagles of Death Metal. Achter de schermen nog even met producer Chris Goss gepraat en hij nodigde me uit voor het optreden. Het is gewoon een toffe band. Verder ga ik nog naar de Arctic Monkeys en Grace Jones", aldus een vastbesloten Torre Florim.

Het is de afgelopen tijd een aardige reis voor de heren uit Nederland geweest. Stonden ze op 16 augustus nog in Boedapest bij Sziget, enkele dagen later zitten ze weer fris en fruitig (soort van) in Biddinghuizen. "Sziget, wat een mooi festival. Er heerst een erg vette sfeer. Het mooie aan Sziget is dat er ook gewoon tenten op het terrein staan waar mensen in slapen. Er is echt altijd wat te doen." Maar het optreden van De Staat liep wel iets anders dan verwacht. Torre legt uit. "Ik was niet al te best bij stem. In de tourbus veel airco gehad en weinig slaap... En misschien dat de drank de avond van te voren ook een rol speelde." Uiteindelijk is het wel goed gekomen door in andere toonhoogtes en op andere manieren nummers ten gehore te brengen. Een aparte ervaring, aldus Florim.

De kleedkamer van De Staat, achter de Bravo

Een geniaal moment in het optreden van De Staat tijdens Lowlands was de cover van het nummer 'Riverside' van Sidney Sampson. Hoe zijn ze in hemelsnaam bij dit nummer gekomen? " 's Ochtends waren we weer bij Giel Beelen van 3FM langs gekomen. Hij vroeg ons of we een nummer uit de top 40 wilden coveren, dus we kregen een lijst. Vele nummer die op die lijst stonden vonden we niets, totdat de drummer met de suggestie van 'Riverside' kwam. Binnen een uur hebben we de cover gemaakt en gespeeld. Het bleek een groot succes te zijn en sindsdien spelen we het tijdens ieder optreden."

Wait For Evolution, de eerste plaat van De Staat, is een enorm succes geworden. Hadden de heren dit zelf ook verwacht? "Dit zagen we totaal niet aankomen", aldus Florim. Hij vertelt dat het in Nederland vele alternatieve bands zijn en het lastig is om je te onderscheiden. "Maar we hebben een goede basis. Zowel op als naast het podium is er onderling een goede klik." Ook is de ervaring die de heren hebben met de dag aan het groeien. Hoogtepunt van een topervaring is het touren met dEUS in Groot-Brittannië . "Waanzinnig! Het was voor ons ook de eerste keer dat we in het buitenland optraden. Speel je normaal gesproken voor 100 á 150 man, sta je nu ineens voor 1000 á 1500 mensen." Naast deze ervaring was het touren zelf ook zeer leerzaam. "Wij waren het voorprogramma van dEUS en moesten dus leren om snel op en af te bouwen." Maar zoals een groot geleerde ooit zei; ieder nadeel, heb z'n voordeel.
"We zaten lange tijden in de bus, veel soundchecken, weinig slaap. Na de tour was ik ook doodziek. Probleem was dat we daarna in Nederland twee shows moesten doen, in Groningen en in Amsterdam. Maar hoe je het wendt of keert; het was het waard."

De Staat

Plannen voor de toekomst liggen ook al klaar. "Een nieuwe single voorlopig niet, er is net een digitale EP uitgebracht. Onder andere met het nummer 'Riverside', maar ook een lange versie van 'Wait For Evolution'. Verder gaan we nog een clubtour doen door Nederland, langs de grotere clubs. Ik hoop nog onverwachte muzikanten en mensen te ontmoeten en ik wil ook nog iets leips in elkaar zetten. Ergens volgend jaar nog naar Duitsland om daar nog een nieuwe cd op te nemen", vertelt Torre met beeldende handgebaren. Op de vraag waar De Staat over vijf jaar terug kunnen zien, denkt Florim denkt even na. "Ik weet het niet. Ik vind het ook wel prima om het niet te weten." Maar een voorspelling wil Torre wel geven. Hij lacht en antwoordt: "Ik zie De Staat zeker nog vijf, tien of zelfs altijd doorgaan. Maar over vijf jaar? Keihard dronken worden."