DVD: Coco Chanel

Chantal (rocha01)
Coco Chanel lijkt dit jaar behoorlijk in de belangstelling te staan. Verscheen in de bioscoop al de film Coco avant Chanel (inmiddels ook op dvd uit), nu kunnen we weer genieten van Shirley MacClaine in de rol van Gabrielle "Coco" Chanel. De titel van deze dvd-box (2 schijven) is, hoe verrassend, Coco Chanel.

Ontbrekende stukken
Het verhaal van Coco Chanel beslaat de periode van Chanel waarop zij nog geen imperium had opgebouwd tot net na de oorlog, het punt waarop Chanels naam gevestigd was. We zien hoe Gabrielle opgroeit in een Frans weeshuis, een jeugd die vooral gekenmerkt wordt door armoede. Vervolgens zien we haar uitgroeien tot één van de meest bepalende modepioniers van de afgelopen decennia. De makers hebben er voor gekozen niet alleen de succeskant van Coco te laten zien, maar ook enkele tegenslagen uit te lichten, vooral op liefdesgebied had Coco beduidend minder geluk.

In het verhaal blijken echter wel belangrijke stukken uit het leven van Coco te ontbreken, zoals de hele geschiedenis van het mode-ontwerpen. Dit is jammer, want als kijker mis je nu net dit element. Het is toch waar Coco, naast haar geurtjes, wereldberoemd mee is geworden en het had het verhaal net wat meer diepte en intensiteit kunnen geven. De makers hebben het zich hier iets te gemakkelijk gemaakt.

Ondanks dat de cover MacClaine pontificaal laat zien, is de rol van Barbora Bobulova als de jongere Chanel vele malen groter, en eerlijk gezegd ook wel indrukwekkender. Het zal wel in de naam zitten dat de meeste aandacht uitgaat naar good old Shirley. Voor haar rol als de legendarische Coco Chanel werd Shirley McLaine genomineerd voor een Golden Globe en een Screen Actors Guild Award. Jammer dat de rol van Bobulova niet met een nominatie werd beloond, dit was zeker terecht geweest. Het is ook eigenlijk háár rol die de basis vormt voor de uiteindelijk waardering die onderaan deze review wordt gegeven en niet zozeer de rol van MacLaine. De film kreeg naast de nominatie voor MacLaine's rol ook nog een nominatie voor een Costume Designers Guild Award.

Van 'avant' tot 'après'
Met de bioscoopfilm nog vers in het geheugen kun je je kennis en inzicht over Coco Chanel met deze dvd-miniserie mooi uitbreiden. Waar de ene focust op 'avant Chanel', richt de miniserie zich wat meer op de hoogtijdagen van Chanel. Tezamen vormt dit dan een mooi geheel, ondanks dat de rollen door totaal verschillende actrices worden neergezet. Dat mag de pret niet drukken. De release op dvd is kaal, hij kent nagenoeg geen extra's, op een zeer matige 'behind the scenes' na. Dit zal te maken hebben met het feit dat de miniserie voor televisie is gemaakt en er destijds niet al te veel aan gedacht werd dat er ooit misschien nog eens een dvd-uitgave zou komen. Toch heb je met 198 minuten aan beeldmateriaal voldoende om van te genieten. Een degelijke drie sterren, ondanks het ontbreken van bonusmateriaal.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: Augustus 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.