Film: District 9

Jeroen (SamuelofSEK)
Een paar jaar geleden maakte de Zuid-Afrikaan Neill Blomkamp het korte filmpje Alive in Joburg dat gaat over een groep buitenaardse wezens die zich vestigen in Johannesburg. Met District 9 heeft Blomkamp de gelegenheid gekregen om Alive in Joburg uit te breiden tot een feature film en het resultaat mag er wezen.

Twintig jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de buitenaardse wezens. Een gigantisch ruimteschip verscheen boven Johannesburg en de wereld was in rep en roer. Je zou verwachten dat er een grootscheepse aanval op de mensheid zou komen of een vredelievende poging tot contact, maar niets van dit alles. Uiteindelijk werd het ruimteschip geënterd en werden de inzittenden gedumpt in hun eigen sloppenwijk genaamd District 9. De situatie is in die twintig jaar enigszins geescaleerd. De buitenaardse technologie is onbruikbaar door mensen en de aliens hebben na een tijdje wel genoeg van deze apartheid. De problemen met de buitenaardse wezens stapelen zich op tot onhoudbare situaties.

Het bedrijf Multi-National United neemt de taak op zich om District 9 met de grond gelijk te maken en alle wezens te verhuizen naar een reservaat ver weg van grote steden. Uiteraard is het bedrijf meer geinteresseerd in de buitenaardse technologie en wapens. Niet zo gek dat er af en toe weleens een paar buitenaardse wapens of zelfs aliens op de onderzoekstafel terecht komen. Als MNU medewerker Wikus van der Merwe geïnfecteerd wordt met een buitenaardse vloeistof en langzaam muteert tot hun soort, denkt het bedrijf een onmisbare sleutel gevonden te hebben. Wikus ziet dit niet zo zitten en moet noodgedwongen met de aliens samenwerken om uit de ellende te komen.

Het eerste half uur van District 9 is vooral een opeenstapeling van de gebeurtenissen tot nu toe. Het zorgt ervoor dat de film wat traag op gang komt. Door middel van interviews, nieuwsuitzendingen en relevante beelden uit District 9 wordt een beeld geschetst hoe de situatie zover heeft kunnen komen, wat de problemen zijn en de plannen van MNU. Tijdens de voorbereidingen voor de verhuizing maken we voor het eerst kennis met Wikus. Wikus is één van de uitverkorene om een goedkeuring voor huisuitzetting van de aliens door te drukken. Een cameraploeg volgt hem in zijn taak om de aliens tot goedkeuring te dwingen. District 9 probeert echter zeker geen zoveelste REC / Cloverfield te zijn. Nadat de film klaar is met deze half uur durende opsomming kan het echt beginnen en zien we deze documentairestijl niet echt meer terug.

Toch blijft de stijl van regisseur Blomkamp wel vooral nerveus, beweeglijk en luid. De mensen die Blomkamps Halo filmpje hebben gezien weten wat ze kunnen verwachten. Naarmate de film vordert komt er ook steeds meer actie aan te pas. Wikus probeert zich eerst zo ver mogelijk van problemen af te wenden. Hij duikt onder in District 9 en probeert vooral uit handen van MNU te blijven. Het wordt hem na een tijd echter wel duidelijk dat hij geen kans heeft als hij zijn nieuw verworven talenten niet gebruikt. Die talenten bestaan vooral uit het kunnen gebruiken van buitenaardse technologie en wapens. En die wapens blijken behoorlijk krachtig. Met veel kabaal en groteske schade baant Wikus zich een weg door MNU obstakels.

District 9 had misschien een bescheiden budget vergeleken met films als Transformers 2, de special effects en het geluid kunnen zich echter wel meten met dat soort grote films. Het ziet er allemaal zeer degelijk uit en het klinkt zoals een actiefilm hoort te klinken. De cast bevat geen klinkende namen en het acteerwerk is niet heel bijzonder. Het is vooral Sharlto Copley als Wikus die de aandacht weet vast te houden, al is het voor te stellen dat sommige mensen hem misschien als irritant kunnen beschouwen door de steeds opgefoktere manier waarop Wikus zich gedraagt.

District 9 is een film waarbij je na een langzame start steeds meer in het verhaal wordt getrokken. Het tempo wordt steeds hoger en de actie uitbundiger. Als je binnenkort naar de bioscoop gaat doe je er goed aan om District 9 een kans te geven.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 8 oktober 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.