Film: Fifty Dead Men Walking

Laura (Oplaatbatterij)
De term ‘dead man walking’ wordt normaliter gebruikt voor een ter dood veroordeelde die op weg is naar zijn executie. In de film Fifty Dead Men Walking heeft het echter een tegenovergestelde betekenis: het staat voor de levens van de vijftig mensen die de Ier Martin McGartland heeft weten te redden tijdens de hoogtijdagen van de strijd tussen de katholieken en protestanten, eind jaren '80 in Ierland.

In het Belfast van 1988 zijn ‘The Troubles’, de strijd van de katholieke IRA tegen het Engelse bezettingsleger en de protestantse Ierse politie, op hun hoogtepunt. Martin McGartland (Jim Sturgess) is een kleine crimineel die gestolen goederen verkoopt. Hij komt toevalligerwijs bij de IRA terecht. Als hij wordt opgepakt, weet de Engelse Special Branch, onder leiding van Fergus (Sir Ben Kingsley) hem om te praten om informant te worden en te infiltreren bij de IRA. Vier jaar lang levert ‘Marty’ informatie aan de Special Branch over aanslagen die de IRA van plan zijn te plegen. Deze cruciale informatie redt de levens van velen, maar tegelijk neemt het wantrouwen over mislukte aanslagen toe.

Fifty Dead Men Walking is gebaseerd op het autobiografische boek van Martin McGartland. Gebaseerd op, want een aantal gebeurtenissen in de film zijn fictief. McGartland wilde dat dit nadrukkelijk zou worden vermeld, omdat hij zich niet kon vinden in een aantal van de scènes. Desondanks geeft de film een erg indrukwekkend en realistisch beeld van hoe het leven van McGartland geweest moet zijn. Dit realisme wordt benadrukt door het Ierse accent van Jim Sturgess en zijn medespeler Kevin Zegers. De van oorsprong Britse Sturgess en Canadese Zegers hebben hard geoefend om een Iers accent te produceren en dit bevordert de authenticiteit van de film.

Deze geloofwaardigheid wordt bovendien verhoogd door de realistische manier van filmen. Het uiterlijk van de personages en de stad, de indringende camerabewegingen, en bovendien de manier waarop niet geschuwd wordt om het geweld in beeld te brengen. Daarnaast is het acteerwerk van hoofdrolspeler Jim Sturgess erg indrukwekkend. Nieuwkomer Sturgess, die eerder al te zien was naast Kevin Spacey in 21 en ook speelt in Crossing Over (op dit moment in de bioscoop), is een erg sterk acteertalent, waar we nog veel van zullen horen in de toekomst.

Fifty Dead Men Walking is een erg sterke, indringende en indrukwekkende film. Actie, drama, spanning, psychologische mindgames. Een geloofwaardig beeld van de strijd tussen de katholieken en de protestanten, en bovendien van de morele strijd van de personages. Fifty Dead Men Walking grijpt je vast en laat je gedurende twee uur niet meer los. Een ijzersterk geacteerde, ijzersterke film.

Label: LOC Film Distribution Releasedatum: 20 augustus 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.