Interview & demoreview: Infestis

Asta
Noorwegen mag dan de bakermat van black metal zijn, ook in ons kikkerlandje worden nieuwe bands in dit genre geboren. Infestis is er één van en FOK! heeft de eer om de demo te beluisteren en te babbelen met een bandlid.

Demo cd cover

Het kost wat moeite, maar uiteindelijk heb ik Obscura (Hanna van den Berg) aan de telefoon. Ging onze belafspraak eerst niet door vanwege haar onverwachte vakantie, nu moet ze even haar fiets aan de kant zetten om me te woord te staan. Haar heldere lieve stem staat in schril contrast met haar uiterlijk tijdens optredens, waar ze met corpse paint de gitaarbegeleiding verzorgt bij uitgesproken anti-monotheïstische teksten. Infestis betekent volgens hun website namelijk 'aanval' en die aanval richten ze op religie. Of specifieker, volgens hun Myspace pagina: "... [Infestis] preaches hatred against monotheistic religions and narrow-minded idiots in general". De band bestaat uit zanger Gilbert, drummer Vos, bassist AntiKris en Graftak en Obscura op gitaar.

De band in actie

Deze nadruk op 'monotheistïsch' roept meteen de vraag op, waarom niet alle religies? Obscura antwoordt dat er in Europa ook mensen zijn die religies aanhangen als het heidendom en dat die zich meestal niet laten leiden door regels die door traditie opgelegd worden, zich niet inmengen met politiek en anderen niet hun normen en waarden proberen op te dringen zoals Christenen dat doen in de politiek. Het is vooral het Christendom en de Islam waar ze een probleem mee heeft. Het Jodendom heeft ook dingen waar ze het niet mee eens is maar daar ziet ze niet zo veel van in Nederland en hoort ze ook niet veel over, waardoor ze er in mindere mate een mening over heeft. Obscura is niet gelovig opgevoed. Wanneer ze zich stoort aan bepaalde gelovigen is dat vooral omdat heel veel mensen hun hele denken laten bepalen door bepaalde, soms hele oude, ideeën die voortkomen uit religie. Als concreet voorbeeld geeft ze de discussie omtrent levensbeëindiging, waarbij toch vaak het Christelijke beeld van het 'leven is heilig' wordt geschetst, terwijl er een gigantische overbevolking is.

Waar bepaalde Scandinavische bands nog wel eens worden geassocieerd met bijvoorbeeld het in brand steken van kerken ziet Obscura hier de effectiviteit niet van in en geeft ze aan dat Infestis dat dus ook niet zo snel zal doen. Op mijn vraag of ze haar collega's voor deze (al dan niet bewezen) praktijken veroordeelt, heeft ze voor het eerst wat meer tijd nodig om te antwoorden. "Ik vind als zij een kerk in brand steken die in principe oud Noors erfgoed is... ja, wat moet ik daar nou van zeggen. Aan de ene kant zeg ik van nou ik heb het niet op dat geloof, doe maar. Aan de andere kant heb ik zoiets van het is misschien wel zonde van het gebouw en van de kunst.

Obscura en de zanger (Gilbert) hadden voor Infestis eerst een andere line-up, maar dat werkte niet, de drummer stopte er mee en de andere bandleden waren "niet zo goed bij de band passend". Met de huidige line-up van de band is Obscure blij, ze hoopt dan ook dat deze nog lang zo blijft en hoopt dat ze "in de metal wereld flink wat leuke dingen kunnen gaan doen". Ze treden allemaal erg graag op en ze zijn momenteel bezig te proberen op festivals in Duitsland, waar volgens haar erg goeie black metal festivals zijn, te spelen. Internationale ambities zijn er dus wat dat betreft zeker. "Als we een internationale tour kunnen doen in Amerika of waar dan ook slaan we dat zeker niet af". Ambities die Obscura combineert met een deeltijd conservatoriumopleiding. Al jong hield ze van alle muziek die hard en snel was en op haar 13e ontdekte ze black metal. De mogelijkheid om haar carrière te maken in de black metal scene ziet ze niet zo snel gebeuren omdat het in het genre lastig is om er veel geld mee te verdienen en ze geen zin heeft om commerciële muziek te maken, ze wil zelf achter haar muziek kunnen blijven staan.

Rest mij nog de flauwe vraag of er in ons kleine nuchtere landje eigenlijk wel plek is voor een metalband die met volledige corpse paint het podium bestijgt. "Er zijn genoeg Nederlandse black metal bands die redelijk wat succes hebben maar die doen vooral optredens in Duitsland, niet per se in Nederland zelf. De optredens die wij in Nederland hebben gedaan, daar hebben we goede reacties op gehad, maar de metalscene is een kleine wereld en we zien dezelfde mensen bij onze optredens. Zolang die blijven komen, vind ik het goed".

Obscura

Het haatgevoel tegenover het Christendom blijkt ook uit het artwork van hun demo-cd. Op het hoesje prijkt een bloederige scène, waarbij een Heilige de keel wordt doorgesneden, afkomstig van een schilderij uit Barcelona.

Tijd om de vijf nummers van de demo te beluisteren, die volgens Obscura over het algemeen goed ontvangen is. Hun invloeden zijn "oude black metal, maar ook wel moderne black metal, death metal, technische death metal voor de gitaar". Voor Obscura persoonlijk is het nieuwe werk van Mayhem en het oudere werk van Gorgoroth onder andere inspirerend. De teksten liegen er inderdaad niet om qua kijk op religie, zoals dit stukje uit het vierde nummer getiteld 'I feast on their blood':

The breed of hypocrisy
which invaded the earth
is consumed by their very own weakness

Het geluid klinkt vol en snel, de drummer knalt de voor het genre zo bekende blastbeats de speakers uit. Van een bevriende metalhead krijg ik het commentaar: "het doet me denken aan Emperor, maar dan slecht". Auw. Hiermee slaat hij echter wel de spijker op de kop. Het is goed genoeg om te vergelijken met de groten uit het genre, maar de weg naar dat niveau is nog heel, heel erg lang. Het klinkt nog wat jong en onbeholpen, alsof ze absoluut de passie hebben maar nog niet helemaal de professionaliteit. De blastbeats mogen hier en daar wat minder blasten en de overgangen voelen niet altijd even soepel aan, ook omdat er niet helemaal lekker is afgemixed. Vooral in het eerste nummer zit rond 02:48 een raar moment.

Het is echter te makkelijk ze daarop af te maken. Niks schrijft zo leuk als een sarcastische vernietigende review maar... de zang is diep, rauw en overtuigend en dat is voor een dergelijke band van levensbelang. De gitaarmelodie is fris en meeslepend. Het is een band om in de gaten te houden, om de demo van te kopen en om live te gaan zien, want Infestis is nu op een mijlpaal in het bestaan aangekomen. De potentie, de visie en de passie zijn er en met meer professionaliteit kan dit nog wel eens erg leuk gaan worden.

Tracklist

1. Fleshwounds of life (5:55)
2. Blinded (4:51)