Boek: Arne Dahl - Bijbelse Wateren

Felienne (FelinuX)

Bijbelse wateren is het vijfde deel in een tiendelige boekenreeks over de Zweedse speciale eenheid van de rijksrecherche voor geweldsdelicten van internationale aard. Ook wel het 'A-team' geheten. Je vraagt je af waarom Dahl juist deze naam koos. Het wekt toch ontegenzeggelijk de associatie op met een groepje in de jaren tachtig zeer populaire huurlingen. Komt Dahl hiermee weg, of blijven we het hele boek aan Mr T. denken?

Het begin van Bijbelse wateren is moeizaam, de lezer maakt in hoog tempo kennis met diverse leden van het 'A-team'. Een tiental hoofdpersonen passeert de revue, met voor- en achternaam. Dat lijkt tegenwoordig een trend te zijn in misdaadromans, om het gedurende het gehele boek afwisselend voornamen, achternamen en de combinatie hiervan te gebruiken. Heel waarheidsgetrouw uiteraard, maar het maakt het de lezer er niet gemakkelijker op. Regelmatig terugbladeren om te kijken wie ook alweer wie was verhoogt het leesgenot nou niet bepaald.

Wat ook niet echt bijdraagt aan het 'makkelijkwegleesgehalte' van Bijbelse wateren is het feit dat flink wat gebeurtenissen uit de eerdere boeken aangehaald worden. Er wordt verwezen naar avonturen uit het verleden van het 'A-team' en er worden steeds allussies gemaakt naar hoe deze gebeurtenissen de leden van het team veranderd hebben. Je vraagt je af voor wie Dahl deze samenvattinkjes opneemt. Degenen die de eerdere boeken al gelezen hebben, zullen toch nog wel weten wat zich heeft afgespeeld in het verleden. Voor lezers echter die niet bekend zijn met de gebeurtenissen (de categorie tot wie ook uw reviewer behoort) zijn de verwijzingen te summier om echt iets wijzer van te worden. Ze leiden dan ook vooral erg af van het verhaal.

Het verhaal dan, is dat wel de moeite waard? Na het moeizame begin, komt de spanning er toch behoorlijk in te zitten. Twee totaal ongerelateerde zaken blijken opeens een verband te hebben. Dahl voert de lezer gewillig mee langs een samenzwering om aidsmedicijnen uit Zweden naar Afrika te exporteren. Een prima opgezette thriller, met perfect gedoseerde informatie. Echter, we zijn nu pas halverwege het boek...

Vanaf hier gaat het met Bijbelse wateren hard achteruit. De moordenaar laat, als Da Vinci code-achtige aanwijzingen, steeds citaten uit de Bijbel achter en hij blijkt het gemunt te hebben op een van de rechercheurs van het 'A-team'. Waar Dahl eerder steeds op het juiste moment informatie verstrekte, loop je nu als lezer steeds achter de feiten aan, omdat de wendingen totaal ongeloofwaardig zijn. Het einde van het boek is ronduit slecht. Bijbelse wateren piekt te vroeg en blijft op een schamele twee sterren steken.

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 445 1111 6 Pagina's: 377

Kijk voor meer boeken in Boeken.