DVD: The Visitor

Tim
Richard Jenkins speelt een innemende rol als professor Walter Vale in The Visitor, een film over een eenzame weduwnaar die eigenlijk maar één ding zoekt in zijn leven: muziek. De voor een Oscar genomineerde Jenkins zet in The Visitor een zeer puike prestatie neer. Hij had die Oscar best mee naar huis mogen nemen.

Sinds het overlijden van zijn vrouw is Walter Vale (Jenkins) piano aan het leren spelen. Ondanks zijn hoge intellect lukt het hem niet om goed te kunnen spelen en besluit na zijn vijfde pianodocent de piano te verkopen en deze ambitie vaarwel te zeggen. Zijn baan als professor biedt hem eigenlijk ook weinig uitdaging en hij is daarnaast ook bezig een boek te schrijven. Ook dit wil niet erg vlotten en hij besluit met moeite en tegenzin toch maar naar New York te gaan om daar een paper te presenteren waarvan hij de co-auteur is.

New York
Aangekomen in New York gaat hij naar zijn appartement dat hij daar heeft en treft een vrouw aan in bad. De donkere Zainab schrikt zich wezenloos en schreeuwt de boel bij elkaar. Haar man Tarek stormt op dat moment binnen en grijpte Walter bij de keel. Verbaasd en geschrokken probeert Walter uit te leggen dat dit zijn appartement is en dat hij sleutels heeft. Na een enkele momenten is het duidelijk dat de twee illegaal in Walters appartement verblijven. Hij wijst hen vriendelijk de deur, maar komt even daarna al op deze beslissing terug. Het stel mag blijven totdat zij vervangende woonruimte gevonden hebben.

Wat er dan volgt is een schitterende vereniging tussen twee compleet verschillende culturen. De Syrische Tarek gaat Walter leren de djembé te spelen en er ontstaat een vriendschap tussen de twee. De houterige professor speelt zelfs een keer mee op straat als Tarek hem daar om vraagt.

Emotioneel
De stemming van de film slaat om als Tarek gearresteerd wordt in een metrostation. Hij blijkt illegaal te zijn en belandt in detentie. De kleur die Walter in zijn leven weer heeft teruggevonden is plotseling weg. Hij is de niets meer dan de enige bezoeker die naar Tarek toe gaat. Wat hierna volgt in de film ga ik niet vertellen, daar moet je 'm zelf voor gaan kijken. Overigens is dat volledig de tijd en de moeite waard, want The Visitor is een geweldige film die de problemen van immigranten in Amerika zeer goed toont. Je gaat als kijker meeleven met zowel Tarek als Walter. Uiteraard zit er ook een romantische kwinkslag in het verhaal, maar niet op zo'n wijze dat het vervelend is of dat het de plot verstiert. Zeer knap gedaan.

Maar ook de moeder en vriendin van Tarek leven vol angst en emotie sinds de arrestatie van Tarek. En Richard Jenkins zet werkelijk een fantastische prestatie neer als Walter.
The Visitor is een absolute must-see en mag eigenlijk niet ontbreken in je dvd-collectie. Een dikke, heel dikke 4,5 ster is zeker op z'n plaats!

Label: A-Film Releasedatum: 16 juli 2009 Kijkwijzer: