DVD: Flight of the conchords

Lars (detulp050)
Er zijn van die series die bijna geruisloos ergens worden uitgezonden. Vaak kwijnen ze weg op een publieke omroep, op zondagavond rond middernacht en bij voorkeur worden ze door de zendercoördinator weggemoffeld op Nederland 3. Dat geeft op zich niets, maar hierdoor loopt het publiek soms echte pareltjes mis. Maar goed, die series hebben tenminste nog een kans opgepikt te worden door het Nederlandse publiek, voor HBO-serie Flight of the Conchords is zelfs die eer merkwaardig genoeg niet weggelegd. De muzikale comedy is in Nederland nooit op de buis te zien geweest, maar gooit wereldwijd behoorlijk hoge ogen. Gelukkig is Warner Bros. niet te beroerd om de populaire series van HBO naar Nederland te halen en is Flight of the Conchords sinds enige tijd op dvd verkrijgbaar.

Misschien ligt het niet uitgezonden worden op de Nederlandse televisie ook wel een beetje aan het verhaal van The Flight of the Conchords. In een zeer beperkte notendop gaat de serie namelijk over een muzikaal duo, genaamd 'The Flight of the Conchords', uit Nieuw-Zeeland dat probeert door te breken in New York. Dat belooft maar weinig vuurwerk natuurlijk. Gelukkig is er niets minder waar en is het plot behoorlijk goed uitgewerkt. Het duo, dat naïef, muzikaal, humoristisch en saharadroog is, wordt namelijk bijgestaan door een absolute nitwit van een manager, heeft eigenlijk maar één fanatieke fan en ze kennen eigenlijk hun hele publiek bij de voornaam. Het levert een reeks absurde situaties op, zeker als het duo ook nog eens op de meest ongepaste momenten in de serie, waaronder tijdens een beroving, plotseling begint te zingen.

De kracht van de serie schuilt hem in zowel humor als muzikaliteit. Met name dat laatste toont aan hoe veelzijdig de heren eigenlijk zijn. Zelf noemen ze zich "Formerly New Zealand's fourth most popular guitar-based digi-bongo acapella-rap-funk-comedy folk duo", wat hun veelzijdigheid tekent. Zo wordt er een welhaast perfecte imitatie van Mick Jagger afgeleverd, rappen ze alsof ze nooit anders doen en zien we een geweldige parodie op The Pet Shop Boys. Toch is het in de serie bikkelen voor het duo. Hun manager, Murray (Rhys Darby), is nogal overtuigd van zichzelf terwijl hij de kijkers continu laat zien dat hij een 'absolute failure' is. Hij weigert bijvoorbeeld avondgigs voor het duo te boeken: "omdat het niet veilig is voor de twee om 's avonds in New York buiten te zijn".

Er zijn in dit land een paar omroepgiganten die zich best eens achter oren mogen krabben. Een serie als Flight of the Conchords hoort namelijk gewoon op de Nederlandse buis thuis. Wellicht toch eens een mailtje sturen naar de VPRO! De serie is absurdistisch, grappig, melig, muzikaal en daardoor zeker de moeite waard om eens te bekijken (en misschien nog eens). Het tweede seizoen komt dit najaar ook uit op dvd, maar dan is het alweer uit met de pret, meer seizoenen zijn er niet gemaakt.

Label: Warner BrosReleasedatum: mei 2009 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.