CD: The Temper Trap - Conditions

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het welbekende "butterfly effect" waarbij de vliegbeweging van een vlinder ergens ter wereld een orkaan kan veroorzaken aan de andere kant van onze aardkloot, kan ook in muziekwereld voorkomen. 'Sweet Disposition' was die muzikale vleugelslag van een vlinder voor The Temper Trap. Het resulteerde in veel airplay in thuisland Australië, maar ook in Engeland en Amerika werd het geluid opgepikt en vervolgens groeide de aanhang van de groep gestaag. 'Sweet Disposition' kwam daarna terecht in een commercial en in de score van de film '500 Days Of Summer'. Volgende stap was een wereldwijde platendeal en uiteindelijk was daar het debuut Conditions.

De lead single 'Science Of Fear' gooit op veel plekken hoge ogen en ook in ons landje komt de single je vast al bekend voor. Een beetje radioluisteraar zal hem in ieder geval niet gemist hebben. Een kruisbestuiving van sferen die Interpol, Radiohead, The Veils en Coldplay oproepen. De prachtige en meeslepende stem van zanger Dougy Mandagi sleept je bij je kippenvelharen mee die sfeer in. De opbouw, gelaagdheid en aanzwelling in de muziek bekoren meteen. Ook de track waarmee het allemaal begon, kent deze overlap. Hier gebruikt Mandagi zijn indrukwekkende falsetto stem als wapen. Een armatuur waarin emotie, soul en sereniteit schuilen en die gebalanceerd gebruikt wordt zodat het niet over-the-top klinkt. Een soepel baslijntje, sferische toetsen en simpele riffjes en percussie begeleiden het geheel. "Sense and simplicity" hoort hier niet bij Philips thuis maar bij The Temper Trap.

Naast de belangrijke rol die de vocalen spelen op de plaat, is melodie de partner in crime. Als een kluw wol horen ze samen en complementeren elkaar voortdurend. Derde bepalende factor op Conditions is de hypnotiserende en melancholische sfeer die de klanken uitstoten. Waar zwellen de strijkers aan om deze te versterken of valt al het geluid weg en blijft er slechts een droef klinkende akoestische gitaar over. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, en welke The Temper Trap ook neemt, het resultaat mag er wezen. Stuk voor stuk prachtige routes die door intense muzikale landschappen kronkelen. Het werd wel weer eens tijd voor een overdonderend debuut uit Australië.

Ga de heren zien op Lowlands, want na dit optreden zijn ze een tijd niet in ons land terug te vinden en misschien tegen die tijd alweer zo populair dat je online moet vechten voor een kaartje.

Label: Liberation Music Releasedatum: Juli 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.