Boek: Mohamed Sahli - Blijf van me af!

Chantal (rocha01)
In de moslimwereld is homofilie nog altijd een groot taboe. Wat doe je dan als 12-jarige jongen wanneer je merkt dat je toch meer voor jongens voelt dan voor meisjes? Dit wordt in het boek Blijf van me af! van Mohamed Sahli op mooie wijze beschreven. Even voor de duidelijkheid; we hebben hier te maken met een kinderboek en het wordt dus ook op dat niveau verteld.

Het verhaal van Ali
Ali is een 12-jarige jongen die worstelt met zijn homoseksuele gevoelens. Voor zijn vrienden wil hij absoluut niet uitkomen voor zijn geaardheid, al weet hij nog niet goed wát het nu precies is. Hij doet er dan ook alles aan om vooral erg jongensachtig over te komen. Stoer doen om te verbergen dat hij eigenlijk heel anders is, dat is zijn levensstijl. 'Homo' kent hij eigenlijk alleen als een scheldwoord dat zijn vrienden vaak gebruiken, ook om hem mee uit te schelden.

Wanneer Ali met zijn klas een schoolreisje maakt besluiten zijn vrienden en hij te ontsnappen aan het saaie museum en ze trekken het park rond het museum in. Daar halen ze allerlei kattenkwaad uit, maar ook ontdekt Ali daar dat er toch meer vreemde gevoelens in hem zitten, vooral tijdens een worstelpartij met één zijn vrienden. Ali krijgt het warm en beseft wel dat de warmte niet van het stoeien komt. Om later het beeld dat hij een mietje zou zijn bij te stellen, besluit hij een meisje te zoenen... Tegen zijn gevoel en natuur in. Een indringende boodschap... "homo mag je wel zijn, maar niet doen".

Luchtig, maar niet té
Waar de schrijver goed in slaagt is het weergeven van de vragen die er bij de jonge Ali spelen. Hoe zouden zijn vrienden écht over hem denken als ze zouden weten dat hij meer voor jongens voelt dan voor meisjes? En ook: zouden de andere jongens het kussen van een meisje wel leuk en lekker vinden, want Ali vindt het kussen van Fatima toch eigenlijk maar niets?

De schrijfstijl is vrij luchtig, Sahli weet de jonge lezer ongetwijfeld te bereiken met zijn verhaal. De speelse wijze waarop het verhaal is geschreven lijkt simpel, maar de boodschap die erin verscholen zit, komt wel duidelijk naar boven. Vooral de verwardheid van Ali wordt in het verhaal zichtbaar gemaakt. Het blijft moeilijk een onderwerp als dit onder een jeugdige groep over te brengen, er wordt dan toch vaak vooral stoer gedaan door met name de jongens. Sahli maakt met zijn boek grote kans deze groep wél te bereiken.

Mohamed Sahli is getrouwd met schrijfster Lydia Rood en Blijf van me af! is zijn eerste solo-boek. Het vernieuwende in dit boek zit hem vooral in het feit dat het niet gewoon over homoseksualiteit gaat, maar om homoseksualiteit van een Marokkaans jongetje. Binnen die samenleving is dit een nog groter taboe dan binnen andere nationaliteiten. Het gegeven dat Ali moslim is, wordt wel kort genoemd maar speelt verder nagenoeg geen rol. Het gaat vooral om de afkomst van Ali.

Sahli heeft een moeilijk probleem weten aan te snijden zonder het zwaar te maken. Er zouden meer van dit soort boeken moeten zijn voor kinderen. Het zou de verdraagzaamheid, het begrip en respect voor andersdenkenden en -voelenden zeker vergroten. Een terechte vier sterren-waardering voor dit kinderboek, dat ook voor volwassenen best aardig is om eens door te lezen. Het kost je maar een uurtje en je bent er doorheen, dus dat kan geen reden zijn het niet te doen.

Uitgever: Pimento Kinderboeken ISBN: 978 90 4992362 4 Pagina's: 78

Kijk voor meer boeken in Boeken.