TV: VERS UIT DE VS: Dark Blue

Chantal (rocha01)
De zomer is al aardig op weg en elke week hebben we hier een serie besproken die in de V.S. al op televisie te zien is, maar nog niet in ons land uitgezonden werd. We hoopten hiermee misschien een heel klein beetje de zendercoördinator te beďnvloeden. Of dat is gelukt zal de tijd leren, zodra er door ons besproken series op tv verschijnen. Voor de laatste review in deze serie hebben in ieder geval een aanrader, én eentje die vanaf 6 september te zien zal zijn op Veronica: Dark Blue.

Undercover pur sang
Dark Blue is een undercoverserie pur sang. Het draait om een team undercoveragenten onder leiding van Carter Shaw (Dylan McDermott). Deze ietwat norse agent lijkt voor de samenleving al jaren van de aardbodem verdwenen, maar niets is minder waar. Samen met zijn team, bestaande uit Ty Curtis (Moari Hardwick), Dean Bendis (Logan Marshall-Green) en Jaimie Allen (Nicki Aycox) wordt hij zeer geregeld ingeschakeld om te infiltreren in de onderwereld. Hierin gaan zij erg ver, hun eigen leven lijkt niet meer te bestaan en de identiteit van het nieuwe karakter wordt door de leden van het team volledig geabsorbeerd.

Elke aflevering valt vrijwel meteen met de deur in huis. Het team 'zit' meteen undercover en als kijker moet je goed opletten om meteen de verhaallijn op te pikken. Dit zorgt er wel voor dat je vanaf de allereerste minuut in het verhaal zit en het ook eigenlijk niet meer los wilt laten. Even een break om koffie te zetten of een plasje te doen... liever niet. De verhalen zijn op zichzelf niet heel origineel, niets wat we niet al in eerdere undercoverseries of -films hebben gezien, maar met name de complexiteit van de teamleden maken het geheel tot een succes.

Dylan McDermott als Carter Shaw

Bruckheimer
Dark Blue komt van de hand van de overbekende Jerry Bruckheimer, een zeer begenadigd vakman op het gebied van dit soort series. Zijn perfectionisme is aan alles af te zien. De serie kent veel spanning en goede -hoewel niet heel originele- verhaallijnen. Elke aflevering weet perfect naar een hoogtepunt toe te werken en de afronding ervan is iedere keer weer een verrassing.

Dylan McDermott zet een prachtrol neer. Als Lt.Carter Shaw is hij wereldvreemd, hij lijkt geen privéleven te hebben en eist dit eigenlijk ook van zijn teamleden. Hij weet deze karaktereigenschappen heel sterk weer te geven, alsof hij in eigen persoon ook zo over het leven denkt. De vrouwelijke touch moet komen van Nicki Aycox, maar écht vrouwelijk is zij niet. Zij staat behoorlijk haar mannetje en wil vooral bewijzen dat zij niet voor niets door Shaw in het team is opgenomen, ondanks dat ze nog maar een rookie is. De rol van Ty Curtis door Hardwick neergezet wordt vooral gekenmerkt door de tweestrijd waarin Ty zich bevindt. Enerzijds wil hij voor 100% gaan voor zijn werk, maar anderzijds heeft hij erg veel moeite zijn privéleven op die momenten buiten de deur te houden, wat hem zo af en toe behoorlijk wat problemen oplevert. Als vierde teamlid is er de rol van Dean Bendis gespeeld Logan Marshall-Green. Logan lijkt zijn rol niet te spélen, maar te zíjn, wat enorm goed op het scherm over komt. Kortom: de casting voor deze nieuwe serie is helemaal op orde.

Normaal komt een serie uit de VS pas na een behoorlijk lange tijd naar ons land, hij moet zich vaak eerst overzee bewezen hebben. Dark Blue vormt hierop een uitzondering en is al vrij snel na de VS-premičre hier te zien. Veronica heeft er het volste vertrouwen in dat de serie aan zal slaan. In een tijd waarin CSI, Numb3rs en Criminal Minds hoogtij vieren denkt de zender met deze nieuwe serie een hele goede aanvulling te hebben. Na het zien van de eerste paar afleveringen kan ik me eigenlijk alleen maar bij die verwachting aansluiten. Dark Blue is een sterke serie vol spanning, goede acteerprestaties en goed camerawerk. Tot slot dus in onze serie 'VERS UIT DE VS' een loepzuiver Zeker kijken!-advies.

Advies: Zeker kijken!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.