Film: The Taking of Pelham 123

Laura (Oplaatbatterij)
Wie bekend is met de films van regisseur Tony Scott (Enemy of the State, Man on Fire, Deja Vu), weet wat hij kan verwachten. Een sterke nadruk op het visuele, iets minder aandacht voor het verhaal zelf en zijn fascinatie met de Amerikaanse cultuur. En niet te vergeten, de man die in twee van de drie genoemde films speelde: Denzel Washington. Al deze elementen zijn ook weer terug te vinden in Scotts laatste film: The Taking of Pelham 123.

Walter Garber (Denzel Washington) is toezichthouder bij de metro in New York. Hij is gedegradeerd tot deze functie, nadat hij is beschuldigd van het aannemen van smeergeld. Nu is het zijn taak om te zorgen dat de metro’s op de juiste manier rijden en er geen problemen ontstaan. Maar dan ziet hij dat metro 'Pelham 123' plotseling stopt. Als hij probeert contact op te nemen met de bestuurder, blijkt dat de metro gekaapt is. Kaper Ryder (John Travolta) houdt, samen met drie andere mannen, de 18 reizigers in de metro gegijzeld. Ze eisen 10 miljoen dollar en dat moet binnen één uur geregeld zijn, anders zal er elke minuut dat ze te laat zijn iemand sterven. Aan Walter de taak om met Ryder te onderhandelen en de kaping op een goede manier te laten aflopen.

The Taking of Pelham 123 is een remake van de gelijknamige film uit 1974. In die 35 jaar is er natuurlijk een hoop veranderd, met name de technologie. Deze komt dan ook erg sterk naar voren in The Taking of Pelham 123. Door middel van moderne technologie kan Walter precies in de gaten houden wanneer de metro stilstaat, waar het voertuig zich bevindt of hoe hard deze rijdt. Bovendien kan een gijzelaar door middel van internet op zijn laptop zijn vriendin op de hoogte houden van de situatie, en gebruikt Ryder het wereldwijde web om informatie op te zoeken over Walter en hem hiermee te chanteren. Vanuit dit perspectief is Scotts versie vernieuwend ten opzichte van het origineel, maar qua verhaal voegt deze remake weinig nieuws toe. Ook de stijl van The Taking of Pelham 123 hebben we al eerder in Scotts films gezien. Snelle, flitsende beelden en visuele effecten leiden eerder af van het verhaal dan dat ze iets toevoegen.

De acteerprestaties zijn, zoals we van twee oude rotten mogen verwachten, prima. John Travolta is een mengeling van zijn eerdere karakters uit Swordfish en Pulp Fiction ('motherfucker!') en ook Denzel Washington levert, zoals eigenlijk altijd, een sterke rol af. Het is te zien dat hij zich op zijn gemak voelt met Tony Scott in de regisseursstoel, wat niet zo gek is gezien dit hun vierde samenwerking is. Ook in de bijrollen zijn een aantal goede namen terug te vinden, zoals John Torturro (Transformers) en James Gandolfini (The Sopranos) als de burgemeester van New York.

The Taking of Pelham 123 is zeker geen vernieuwende film. Het is een typische Tony Scott-film, welke meestal garant staan voor redelijke, degelijke actiethrillers. En bij deze categorie kan The Taking of Pelham 123 zich ook voegen. Geen overweldigende film, maar een aardige popcornthriller met grote namen die voor een avondje vermaak zal zorgen, mits je er niet te hoge verwachtingen van hebt.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 20 augustus 2009 Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.