CD: Brennan Heart - Musical Impressions

Martijn (PartyAnimal87)
Brennan Heart is in de hardstyle alles behalve een onbekende naam. Al in 2002 kwam zijn eerste plaat uit, toen nog als de ene helft van het duo Brennan & Heart. Nadat het duo een aantal jaar later uit elkaar ging nam hij de naam Brennan Heart aan en zette bij het Scantraxx-label van The Prophet zijn eigen sublabel op: Midify. Na collega's als Showtek, Zany en Project One heeft ook hij nu zijn eigen artiestenalbum: Musical Impressions.

Niet schrikken als je hiphopbeats hoort na het indrukken van de playknop van je cd-speler. Na een intro van 38 seconden knallen de eerste beats je om de oren. Al snel komt er een bekende stem voorbij, Shanokee. De naam zal op het eerste gezicht waarschijnlijk weinig zeggen, maar het is dezelfde zangeres die te horen is op de nummer-1 hit die Rank 1 in 2001 scoorde met 'Such Is Life'. Dat ze het zingen nog niet verleerd is horen we anno 2009 op de track 'Feel U Here'. Prachtige zang, lekkere melodie, prima kicks. Al had de break misschien iets korter gemogen. Hetzelfde geldt ook voor de track 'Musical Impressions' die later voorbij komt.

Op het album staan verder nog een aantal andere pareltjes. 'Just As Easy', 'Rockstar DJ', 'Audiometric' en 'Face The Enemy' zijn stuk voor stuk lekkere beukplaten die het op feestjes ongetwijfeld goed zullen gaan doen. Even origineel klinkt het niet altijd. 'We Come And We Go' is niet meer dan een geüpdate versie van zijn eerdere release 'Remember, Remember' en 'I Love Haters' heeft wel heel veel weg van zijn oudere producties onder de naam Blademasterz. Overigens zit het bekende 'acid'-geluidje in deze laatste track, iets wat je in de hedendaagse hardstyle weinig hoort.

Muzikaal zit het album wel prima in elkaar. Maar de teksten in de tracks zijn veelal een beetje depressief. "The more you hate, the more it motivates", "They call themselves producers, the Fruity Loopin' losers", "You kill one of us (...) why can't you understand that we can't die?" en "Fear of losing a loved one" zijn een paar voorbeelden. Met name met de eerste drie lijkt Heart een statement te willen maken. Zijn breuk met DJ Heart (tegenwoordig actief als DJ Thera) en botsingen met hardstyleliefhebbers op een aantal fora lijken de drijfveer achter deze tracks. Een punt maken is prima, maar drijft het af en toe een beetje te ver door. Jammer, want hardstyle gaat gewoon om het bouwen van een feestje!

Tegenvaller is de remix van de Noisecontrollers van het nummer 'One Blade'. Het duo zet al jaren een reeks van uitstekende producties en remixes neer, maar deze voldoet niet aan de (terechte) hoge verwachtingen. Zeker niet na de geweldige remix die ze maakten van 'Wildstylez - KYHU'. Het doet het meest denken aan het origineel met een hardere bassdrum. De remix die G-Town Madness & The Viper van 'Feel U Here' maakten is wel een knaller. Deze hardcoremix is een floorfiller van de bovenste plank en is stiekem nog beter dan de originele hardstyleversie. Een waardige afsluiter van het album!

Over het geheel genomen is Musical Impressions een prima artiestenalbum met genoeg afwisseling. Muzikaal erg sterk, tekstueel had het wat vrolijker gemogen. Met een positievere instelling was het album in de buurt van de vijf sterren gekomen. Leuke extra: wie de cd koopt krijgt een code om via de site van Brennan Heart gratis dj-tools en de volledige dj-versies van de albumtracks te downloaden na de release op vinyl.

Label: Cloud 9 Releasedatum:15 juli 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in CD's.