DVD: Columbus Day

Chantal (rocha01)
Bij Val Kilmer denk je al snel aan zijn rol als 'Ice Man' uit de film Top Gun, hoeveel rollen hij ook daarna nog heeft gehad. Eén van zijn nieuwere wapenfeiten is zijn rol in de thriller Columbus Day. Een rol die toch ineens het Ice Man-beeld wat doet vervagen...

Het verhaal van John Cologne
John Cologne (Val Kilmer) is geen kruimeldief te noemen. Hij heeft net de slag van zijn leven geslagen met een grootse kraak. Met deze kraak wil hij meteen zijn criminele verleden afsluiten, de buit voor grof geld van de hand doen en van zijn pensioen gaan genieten... In Florida uiteraard, waar anders in Amerika doe je dat. Druk bezig om zijn pensioen binnen te halen, ontmoet hij op een bankje in het Echo-park de kleine Antoine (Bobb'e J. Thompson). Deze stelt hem allerlei vragen en om de antwoorden te vinden moet John bij zichzelf te rade gaan. Is hij wel goed bezig? Nee, is zijn conclusie en hij besluit daarop de boel te laten voor wat het is en terug naar zijn ex-vrouw en zijn dochtertje te gaan om alsnog goed te maken wat hij heeft laten liggen. Hij besluit tevens dat hij Antoine mee zal nemen naar Florida. Een reis die niet zonder slag of stoot verloopt, omdat ze behoorlijk op de hielen worden gezeten door de politie, zakenpartners en eventuele kopers voor de buit die hij nog altijd heeft.

Hoofdrollen
De hoofdrol in deze typisch Amerikaanse film is voor Val Kilmer. Hij speelt John Cologne en doet dit redelijk tot goed. Het is niet één van zijn beste rollen, maar slechter hebben we hem zeker ook wel eens gezien. Wat opmerkelijk is aan deze film, is dat hij voornamelijk op één locatie afspeelt. Om deze setting goed over te laten komen en zo te brengen dat het niet gaat vervelen moet het verhaal wel erg sterk zijn. Dit is bij Columbus Day niet altijd het geval. Er zijn stukken in de film waarop deze toch echt wat weg lijkt te zakken. Op die momenten is het zeer prettig dat vooral de vriendschap tussen John en Antoine weer even wat warmte in het verhaal terugbrengt. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en de vriendschap komt ook geloofwaardig over; er is duidelijk chemie tussen de twee.

Marg Helgenberger (CSI) speelt de ex-vrouw van John, Alice. Haar rol spitst zich vooral toe op de telefoongesprekken die ze met haar ex voert. Een aparte rol die binnen de film voor het komische element zorgt. Ook dit zorgt ervoor dat de momenten dat de film dreigt weg te zakken in saaiheid even een boost krijgt.

Geen thriller
Ondanks dat de film op diverse sites, en ook op de cover van de dvd, als thriller wordt neergezet, is het hele thrillerelement eigenlijk niet echt aanwezig. We hebben meer te maken met een drama, een inzichtelijk verhaal over hoe een man tot bezinning komt en zijn leven een andere wending besluit te geven. In de film maakt regisseur Charles Burmeister een aantal keer gebruik van het zogenaamde split screen. Dit gebeurt bij de telefoongesprekken tussen John en zijn dochter. Normaal zou dit aan een film een positieve bijdrage kunnen leveren, het komt in Columbus Day echter wat amateuristisch over en draagt niet echt bij aan de kracht van de film. Jammer, hierin zie je de onervarenheid van de regisseur terug.

De release op dvd kent geen extra's, wat jammer is. Met net wat meer aandacht had de waardering nog een halve ster hoger uit kunnen vallen, nu blijven we steken op drie, die dan nog vooral verdiend worden door de optredens van beide hoofdrolspelers.

Label: Indies Releasedatum: Juli 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.