Boek: James Robertson - Het testament van Gideon Mack

Erika (liefsteka)
James Robertson werd geboren in 1958. Hij schreef korte verhalen, romans en poëzie. In 2003 ontving hij de Saltire Society Scottish Book of the Year Award en in 2004 de Scottish Arts Council Book of the Year Award. Het testament van Gideon Mack is een roman die je kunt plaatsen onder de genre Godsdienst. De zin op de achterkant van het boek maakt dat je vol spanning aan deze roman begint. Als de duivel niet bestaat, zou de mens hem dan uitvinden?

Over de roman
Als je het boek openslaat, begint er een vrij lange toelichting ondertekend door Patrick Walker. Patrick is werkzaam als uitgever. Op een dag krijgt hij een onverwacht telefoontje van Harry Caithness die hem vertelt dat hij de memoires van Gideon Mack in handen heeft. De naam zegt hem wel wat, maar hij kan het even niet plaatsen. Dan vertelt Harry in het kort het verhaal van Gideon Mack. Gideon was predikant in Monimaskit, een stadje aan de oostkust van Schotland, en was al enige maanden vermist. Voor zijn vermissing gebeurde er vreemde dingen met Gideon Mack.

Drie maanden voor zijn vermissing gebeurde er een ongeluk. In een poging een hond te redden die in moeilijkheden was geraakt, was Gideon uitgegleden en meer dan dertig meter een kloof in gevallen. Omstanders zagen hem in het water verdwijnen. Het bleek voor de reddingswerkers onmogelijk om iemand naar de kloof te laten zakken en voor het leven van Gideon werd gevreesd. Echter, drie dagen na deze gebeurtenis werd het lichaam van Mack gevonden. Hij had het overleefd zonder ook maar iets te hebben gebroken. Hij bleef anderhalve dag buiten bewustzijn. Toen hij bijkwam herstelde hij zo snel dat hij binnen een week het ziekenhuis kon verlaten. Weer thuis beweerde Mack dat hij uit de rivier was gered door een vreemde man die hem in een grot had verzorgd. De bewoners van Monimaskit vonden dit al een heel vreemd verhaal, laat staan toen Mack nog verder ging: de duivel zelf had hem geholpen. Ondanks zijn gesteldheid leidt Mack de begrafenis van een goede vriendin. Dit doet hij op zo'n onorthodoxe en oneerbiedige manier dat er een rel in de gemeentezaal ontstond. De kerkenraad had geen andere keuze dan Mack te ontslaan. Op het moment dat Gideon Mack het testament schreef, was hij voor alles en iedereen nog vermist. In dit testament vertelt Mack alles. Niet alleen over zijn ontmoeting met de duivel, maar ook over zijn jeugd. Is er een verband? En heeft hij echt de duivel ontmoet of is het toch iemand anders?

Het testament van Gideon Mack is een zeer meeslepend boek. Is Gideon krankzinnig geworden door het bizarre ongeluk of zat er altijd al een steekje los bij deze man? Het is een vraag die ieder voor zich zal moeten beantwoorden. Met dit boek vraagt James Robertson het uiterste van je gedachten om een mening over Mack te vormen. Heb je medelijden met hem en heb je enigszins begrip voor zijn situatie of verklaar je hem compleet krankzinnig? Na zijn testament te hebben gelezen is het voor mij nog steeds niet duidelijk. Misschien na nog een keer lezen? Het boek is zeker een aanrader voor mensen die wel houden van rare hersenkronkels, veel gedachten en de discussie tussen God en de duivel.

Uitgever: Uitgeverij De Geus B.V. ISBN: 978 904 451 0713 Pagina's: 414

Kijk voor meer boeken in Boeken.