VERS UIT DE VS: Warehouse 13

Joost (Tweek)
Op 7 juli veranderde The Sci-Fi Channel in Syfy. De zender wil daarmee het imago dat de term Sci-Fi met zich mee brengt van zich af schudden en een groter publiek aanspreken. Niet langer is de zender bedoeld voor 30-jarigen die in de kelder van hun ouders leven en langdurige discussies op het internet voeren over de verschillen tussen de originele Battlestar Galactica en de remake. Of het plan gaat werken moet nog blijken, de uitspraak blijft tenslotte hetzelfde. Op 7 juli zag ook de nieuwe serie Warehouse 13 het daglicht en daarmee is het de eerste kennismaking met het nieuwe Syfy.

Een pakhuis vol wonderen...
Nadat Pete Latimer (Eddie McClintock) en Myka Bering (Joanne Kelly) het leven van de president van de Verenigde Staten van Amerika redden, worden ze overgeplaatst naar warehouse 13. Een geheim pakhuis ergens in South Dakota, ontworpen door Thomas Edison, Nikola Tesla en M.C. Escher (erg onwaarschijnlijk: Edison en Tesla hadden een hekel aan elkaar jaren voordat Escher geboren werd). De opslagplaats ligt vol met alle bovennatuurlijke objecten die de VS in de loop der tijd hebben gevonden. Artie Nielsen (Saul Rubenik) loopt er al jaren rond en heeft de leiding. Hij maakt ze wegwijs in de wereld van het onverklaarbare. Latimer en Bering krijgen de taak om vreemde zaken te onderzoeken en de objecten die daarvoor zorgen te pakken te krijgen en terug te brengen naar het pakhuis.

... maar is de serie ook wonderlijk
Het idee van de serie moet haast wel komen van het einde van Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark. Wie heeft zich tenslotte niet afgevraagd wat er nog meer in het pakhuis te vinden is. Een interessant idee, maar de uitwerking is minder. Warehouse 13 kiest er namelijk voor om niet al te serieus te zijn. Er wordt teveel getracht om wat humor in de verhaallijnen te verweven, wat er toe leidt dat er veel flauwe grappen zijn en de serie erg luchtig is. Het past bij de nieuwe weg die Syfy wil inslaan, maar zorgt ervoor dat hardcore fans van Sci-Fi niet aan hun trekken komen en nieuwe kijkers de serie te kinderlijk zullen vinden. Daarnaast zijn de objecten die voor zoveel stennis zorgen niet erg spannend. Zelfs de problemen die ze veroorzaken spreken niet tot de verbeelding, pas als je ze langdurig hun gang laat gaan lijken ze echt grote problemen te veroorzaken. Niet echt iets dat voor spanning zorgt. Er wordt wel getracht om de fans van het genre vast te houden, zo zit de film vol met steampunk gadgets. Een gewone computer zul je niet aantreffen in het pakhuis, ze hebben allemaal het uiterlijk van oude typemachines, maar dan met een lcd-scherm en een houten rand. Ook het apparaatje waarmee gecommuniceerd wordt valt hieronder. Een oud metalen doosje wat als een soort webcam met microfoon dient. Het had alleen net zo goed een mobiele telefoon kunnen zijn, dan kon je tenminste nog in kleur met elkaar praten.

Waar hebben we die meer gezien
Het merendeel van de acteurs is nog onbekend en heeft vooral gastrollen in andere series gehad. Eddie McClintock doet af en toe denken aan David Boreanaz (Angel, Bones) qua uiterlijk en gezichtsuitdrukking, maar het is duidelijk dat hij qua comedy nog niet op hetzelfde niveau zit als David in zijn tijd bij de serie Angel. Saul Rubenik is een typisch voorbeeld van de acteur die je kent, waarvan de naam bekend voor komt, maar die je niet weet te plaatsen. Een vluchtige blik op zijn Imdb-pagina zal dan ook zorgen voor een Oh-ja-gevoel. Daarnaast weet je meteen dat hij beter kan en dat het materiaal wat hij aangeleverd krijgt zijn talent te kort doet. Wat ons meteen brengt tot het volgende punt. Eén van de bedenkers van de serie is Jane Espenson. Een Sci-Fi favoriet, niet alleen werkte ze mee aan Buffy en Angel, ook schreef ze veel voor Battlestar Galactica (2004). Niet de minste dus, maar deze serie mist de scherpe sarcastische humor van de Whedon-series en de drama en maatschappijkritiek van de serie die door Moore nieuw leven werd ingeblazen.

Warehouse 13 heeft een interessant uitgangspunt, maar daar blijft het bij. De serie kiest ervoor om het op veilig te spelen. Niet te moeilijk, goed toegankelijk voor iedereen. Het zorgt er alleen voor dat het nooit interessant wordt voor fans van Sci-Fi en niet goed genoeg voor de argeloze kijker die iets nieuws wil proberen. Waar de hoop lag op een nieuwe Battlestar (overigens komen enkele van de acteurs ook in deze serie voorbij, zoals Tricia Helfer), lijkt Warehouse 13 de kant op te gaan van Flash Gordon, één seizoen en dan is het waarschijnlijk voorbij.

Advies:

Links laten liggen!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.