Boek: Finn Zetterholm - Julia's Reis

Felienne (FelinuX)
Julia is twaalf jaar, woont in Stockholm en is dol op tekenen. Ze is een beetje zonderling en gaat na schooltijd graag op een bankje in het park zitten om te tekenen en na te denken. Op een dag ontmoet ze een vreemde jongen die haar vraagt of ze zin heeft in een avontuur. Julia twijfelt, maar zegt toch ja. Julia's reis kan beginnen. Door het innemen van een pilletje dat de jongen haar geeft, krijgt Julia de beschikking over een magische kracht. Als ze een schilderij aanraakt, reist ze terug in de tijd, naar de dag dat dit schilderij gemaakt werd.

De wereld van Sophie voor de Schilderkunst
Deze ondertitel prijkt trots op de kaft van Julia's reis. Dat belooft heel wat, want van De wereld van Sophie is een veelgeprezen roman over de geschiedenis van de filosofie, waarvan er alleen in het Nederlandsetaalgebied al 400.000 exemplaren werden verkocht. Zo verwacht je als lezer al heel wat, voor je het boek zelfs maar hebt opengeslagen.

Een kinderboek
Er zijn een hoop kinderboeken die ook voor volwassenen leuk zijn om te lezen, Julia's reis is er daar geen van. Je kunt je als volwassene niet echt inleven in Julia, ze is niet alleen jong, maar ook nog eens erg naief. Ze vertrouwt iedereen die ze tegenkomt en is overal voor in, wat niet echt geloofwaardig overkomt. Zouden haar ouders nooit gezegd hebben dat ze geen pilletjes van vreemde mensen aan moet nemen?

Over de schilderkunst
Julia kan dus door de tijd reizen en komt hierbij een aantal beroemde schilders tegen; zo ontmoet ze bijvoorbeeld Rembrandt, Dali en Da Vinci. Over hun schilderkunst leert de lezer eigenlijk erg weinig, het boek vertelt vooral over de persoonlijkheden van de schilders. Zonder uitzondering waren ze bereid Julia te helpen en waren ze totaal niet verbaasd dat er een meisje uit de toekomst op kwam dagen. Dat draagt bij aan het kinderboekengehalte van Julia's reis. Behalve over de persoonlijkheden van de schrijvers wordt ook veel geschreven over de omstandigheden waren in de tijd waarin zij leefden. Misschien wel interessant, maar het meeste weet je als ontwikkelde volwassene. Helaas heb ik dus weinig opgestoken over de schilderkunst zelf, terwijl ik op dit gebied toch echt een noob ben.

De pilletjes
Julia's reis wordt in gang gezet door het innemen van een pilletje, maar dat is niet de enige soort die in het boek voorkomt. Omdat de schilderijen Julia steeds in een ander land brengen, kan ze niet iedereen verstaan, ze spreekt immers alleen maar Zweeds. Daarom moet ze iedere dag een andere soort pilletje innemen, dat ervoor zorgt dat ze alle talen kan spreken en verstaan. Een groot gedeelte van het boek gaat over deze pillen. Julia raakt ze uiteraard een aantal keer kwijt en ze maakt zich ook grote zorgen over de mogelijkheid dat ze op kunnen raken. Deze verhaallijn voelt heel kunstmatig aan, tijdreizen gaat allemaal erg makkelijk, maar om iedereen te kunnen verstaan is steeds een pilletje nodig. Bovendien, spreekt een Zweeds kind van twaalf helemaal geen Engels?

Misleid
Het boek is al niet erg goed, maar door het te vergelijken met De Wereld van Sophie worden de tekortkomingen des te duidelijker. Als er op de deur wassenbeeldenmuseum staat en ze hebben vervolgens alleen waxinelichtjes, ben je waarschijnlijk geen tevreden klant. Het klopt technisch wel, maar toch voel je je genept. Hetzelfde gevoel bekruipt je bij het lezen van Julia's reis. Je verwacht een sophisticated jongerenboek, dat ook voor volwassenen goed te lezen is. Een boek waarin je meegesleept wordt, en zonder het te merken ook nog eens ontzettend veel opsteekt. Je krijgt een kinderachtig, flauwtjes boek waar heel weinig feiten in voorkomen. Een zeer onfortuinlijke keus dus van de uitgever om zijn boek zo aan te prijzen. Je kunt dit boek beter laten liggen; als je kinderen wat over de schilderkunst willen weten, kun je ze beter meenemen naar een museum.

Uitgever: De Fontein ISBN: 978 90 2612 591 1 Pagina's: 304

Kijk voor meer boeken in Boeken.