Boek: Raffaele Cantone - In naam van de gerechtigheid

Chantal (rocha01)
De maffia is niet iets dat alleen maar in films voorkomt, het is een levendige scene waar Italië vaak onder gebukt gaat. De verschillende maffia-families zijn maar moeilijk aan te pakken en menig openbaar aanklager en rechter is zijn leven niet meer zeker omdat deze de maffia heeft willen berechten. Zo ook Raffaele Cantone. Deze Italiaanse rechter is door zijn werk gedwongen een leven te leiden dat nog maar weinig echte vrijheden kent. Hoe is het om als rechter op de dodenlijst van de maffia te staan, puur vanwege het feit dat je rechtvaardigheid hoog in het vaandel hebt staan? In naam van de gerechtigheid kan wellicht antwoord geven op deze vraag.

Gedreven door rechtvaardigheidsgevoel
Hoe bizar is de beschrijving waarin wordt verteld dat Raffaele Cantone en zijn vriend/collega Roberto Saviano altijd een tafel voor veertien personen moeten reserveren wanneer ze gaan lunchen? Twee plaatsen voor henzelf en twaalf voor hun bodyguards? Het lijkt fictie uit een goede thriller, maar niets is minder waar. Voor Cantone en Saviano is dit realiteit. De strijd die de heren zijn aangegaan met de Camorra heeft ertoe geleid dat ze nu 24/7 beveiligd worden en dat allemaal omdat ze rechtvaardigheid als één van hun morele waarden zien. Dit is nauwelijks nog een eigen leven te noemen.

Cantone heeft in zijn loopbaan redelijk vlot carrière gemaakt en hij maakte al vrij jong deel uit van de rechterlijke macht in Italië. Zijn drijfveer om de maffia aan te pakken heeft hij goed onderbouwd, door een jarenlange studie naar deze organisatie. Hij is er trots op menig maffiakopstuk in de gevangenis te hebben gekregen, al kostte het hem tegelijkertijd zijn eigen vrijheid. Deze loopbaan heeft hij opgetekend in een boek.

In In naam van de gerechtigheid vertelt Raffaele zijn verhaal. Hoe hij van student opklom tot rechter en met welke passie hij tegen de maffia ten strijde trok. Cantone was betrokken bij het opzetten van diverse onderzoeken naar de handel en wandel van de Camorra met als doel deze ten val te brengen. In zijn boek beschrijft hij vrij gedetailleerd hoe deze onderzoeken verlopen zijn en wat de uitkomsten ervan waren. Het is een openbaring van wat er zich binnen zijn privéleven allemaal afspeelt. Rechtvaardig willen zijn naar de samenleving toe kent een hoge prijs, zo blijkt wel uit zijn huidige leven. Het is schrijnend te lezen dat niet alleen hij, maar zijn hele gezin in de strijd wordt betrokken. Je moet dan wel heel veel van elkaar houden wil je dit leven verkiezen boven échte vrijheid. Cantone laat in zijn boek duidelijk horen dat hij geen spijt heeft van zijn strijd, maar dat het leven hem wel af en toe zwaar valt. Vrijheid is een groot goed en de maffia heeft hem die deels ontnomen.

Maffia Top Tien
Er zijn de afgelopen tijd meerdere boeken over de maffia verschenen, het lijkt een soort revival te zijn. Toch onderscheidt dit boek zich door de vlotte schrijfstijl en de indringende wijze waarop het leven van de rechter door hemzelf wordt beschreven. Het verhaal komt niet afstandelijk over en krijgt door Cantone's woorden een andere lading. Je voelt compassie en emotie bij zijn woorden. Het is ook een page-turner, de bladzijden laten zich lezen als vlotte tijdschriftartikelen, maar dan van veel hogere kwaliteit. Cantone toont aan niet alleen een gedreven en kundig rechter te zijn, maar ook de pen (of het toetsenbord) goed te beheersen.

Heb je interesse in het onderwerp maffia, dan is dit boek zeker een aanrader. Geen droge feiten, maar een indrukwekkend verhaal vertelt door de betrokkene zelf. In naam van de gerechtigheid mag geplaatst worden aan de bovenkant van de top tien van maffia-boeken van de afgelopen tijd.

Uitgever: Lebowski ISBN: 978 90 488 0175 6 Pagina's: 352

Kijk voor meer boeken in Boeken.