DVD: The Pink Panther 2

Claudia Angenent
Iedereen opgepast: de onhandige Franse inspecteur Jacques Clouseau is weer terug! Nadat de Magna Carta, het Japanse keizerlijke zwaard en de lijkwade van Turijn zijn gestolen, is het pronkstok van de Fransen, de Pink Panther-diamant, het volgende waardevolle object dat verdwijnt. Tijd dus voor Clouseau om deze weer op te sporen in The Pink Panther 2.

Inspecteur Clouseau heeft zijn loopbaan en zijn leven gewijd aan het beschermen van de Pink Panther-diamant. Als deze dan ook op een dag wordt gestolen komt hij meteen in actie. Dit tot groot ongenoegen van de hoofdinspecteur die het graag zelf had gedaan. Deze wordt echter terug gefloten en moet de onhandige Clouseau in een speciaal samengesteld team plaatsen. Het team bestaat naast Clouseau heel verrassend uit Andy Garcia als de Italiaan met de onuitsprekelijke naam, Alfred Molina als de geleerde, en de Japanse whizzkid met een geheimzinnige femme fatale wordt gespeeld door Bollywoodster Aishwarya Rai Bachchan.

Het duurt niet lang voordat Clouseau het onderzoek met zijn niet altijd handige manieren weet te verzieken. Hij besmeurt bewijsstukken met zijn eigen vingerafdrukken, zet een restaurant tot twee keer toe in de brand, dringt een landhuis zogenaamd onzichtbaar binnen en dit terwijl de camera’s elke beweging van hem vastleggen. Het team is het zat en gooit hem dan ook de groep. Hij stopt er echter niet mee samen met zijn stuntelige geliefde en secretaresse Nicole en zijn collega Gilbert Ponton gaat hij door. Het is dan ook uiteindelijk Clouseau die op stupide wijze de dader weet te ontmaskeren.

De film is zeker niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen kan trouwens het karakter wat Steve Martin speelt goed hebben. Door de onhandigheid van Clouseau duren de grappen vaak ook net te lang. Neem nou het voorbeeld van het zendertje dat hij moet verwijderen in het restaurant. Daar wordt het geduld van de kijker echt gruwelijk op de proef gesteld. De woordgrappen waar Clouseau het van moet hebben zijn wel erg goed en zorgen elke keer ook weer voor een lachkik. Op de dvd zijn ook een drietal leuke bonus items gezet. ‘Gag Reel’ is een ruim drie minuten durende compilatie van alle bloopers die er zijn gemaakt tijdens het opnemen van de film. Deze drie minuten zijn misschien wel grappiger dan de hele film bij elkaar. ‘Drama is easy... Comedy is dangerous’ is een filmpje waarbij de kijker mee mag kijken bij de stunts die gedaan zijn in de film. Dit zie je niet zo heel vaak gebeuren dat dit als een apart item wordt meegenomen op de dvd. ‘A dream team like no other’ is de standaard twaalf minuten interviews met de acteurs.

Juist omdat de grappen vaak te lang duren is de film niet echt grappig meer te noemen. Laten we dan ook maar hopen dat de Pink Panther-diamant niet meer gestolen gaat worden want anders zouden ze Clouseau wel weer eens af kunnen gaan stoffen. Nee, laat Steve Martin maar in andere grappige films spelen waar hij wel tot zijn recht komt. De film heeft wel een hoog zaterdagavondgehalte. Dus mocht er niets te zien zijn op de televisie en zit je met wat vrienden op de bank dan is het misschien nog wel leuk om deze op te zetten. Vandaar de 2,5 ster.

Label: 20th Century Fox Home Entertainment Releasedatum: 15 juli 2009 Kijkwijzer:

Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.