DVD: Quarantine

Claudia Angenent
Het is vrij populair aan het worden om films te maken maken met een handcamera, maar of nou iedereen daarop zit te wachten? Met Cloverfield was het nog verrassend en vrij nieuw dus iedereen vond het nog wel leuk, ondanks het feit dat je gruwelijk misselijk werd van al dat geschud. Toen kwam de Spaanse film [REC], ondanks dat deze film Spaans gesproken is, bleek hij toch nog redelijk goed te vallen bij het horrorpubliek. In Hollywood dacht men echter dat ze dat veel beter konden. Deze film heet Quarantine.

Angela Vidal (Jennifer Carpenter) en haar cameraman Pablo gaan op pad om hun nachtelijke reportage te maken voor het programma 'Terwijl U Slaapt', met als onderwerp twee brandweerlieden; ze krijgen een rondleiding door de kazerne en maken kennis met de dagelijkse routine van de korpsleden. Alles gaat heel gemoedelijk, tot er een oproep binnenkomt. Een oude vrouw is ingesloten in haar woning. De brandweer snelt naar het appartementencomplex waar de oproep vandaan kwam en waar ook de plaatselijke politie is gearriveerd. Angela en Pablo volgen de agenten op de voet als zij de deur openbreken en samen met de brandweerlieden de woning van de vrouw betreden. De oude vrouw schuifelt rond, schijnbaar verward en vol met bloed. Als ze opeens onmenselijk agressief wordt, breekt letterlijk en figuurlijk de pleuris uit en in de momenten die volgen moeten de ordebewaarders, bewoners en cameraploeg hulpeloos toezien hoe de politie en het leger het gebouw in quarantaine plaatsen en de mensen erbinnen dus insluiten op een plek waar ze alles behalve veilig zijn.

Klinkt allemaal wel heel bekend toch? Dit is één op één overgenomen van [REC]. Er is niet eens de moeite genomen om een eigen trailer te maken of zelfs maar de namen van de karakters te veranderen. Typisch gevalletje 'Dat Spaans vinden wij maar niets en aangezien er geen gesproken Engels bij zit doen we het zelf maar'. Het is zonde dat er zo snel al een remake van deze originele film op de planken ligt. Daar waar het origineel wel ijzersterk was op sommige momenten, laat Quarantine het compleet allemaal liggen. Het acteerwerk is erg slecht en ze hadden ook de cast voor deze film wel beter kunnen uitzoeken. Jennifer Carpenter is en blijft gewoon een hork die niet op camera overkomt. Er zitten op deze dvd nog wel wat extra’s die je nog kan bekijken als je de film zelf dan al niet hebt afgezet. Zo zit het standaard audiocommentaar erbij, maar ook een making of en een documentaire over het opmaken van de “besmette” mensen. Toch wel grappig om naar te kijken, maar zeker niet wereldschokkend.

De film is zeker vermakelijk als je het origineel nog niet gezien hebt. Dan is het gewoon een standaard horror, thrillerachtige film. Mocht je de Spaanse versie wel gezien hebben dan is het een complete kopie van het origineel en kan je hem maar beter links laten liggen. Zelfs op de avonden waarop er helemaal niets op de televisie te zien is. Voor een nieuwe film zou hij drie sterren krijgen, maar voor de remake versie krijgt hij maar één. Laten we het dus op een gemiddelde houden van twee sterren voor deze dvd.

Label: Sony Pictures Home Entertainment Releasedatum: 16 juli 2009
Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: