DVD: Terminator - The Sarah Connor Chronicles

Claudia Angenent
Volgens mij kent iedereen wel de films van The Terminator. Mocht je ze nog nooit gezien hebben dan heb je er vast wel over gehoord. Maar goed, het kan gebeuren dat je er dus wel wat over gehoord hebt maar niet weet waar het over gaat. The Terminator gaat over machines die de wereld over gaan nemen. De wereld die wij als mens kennen zal er niet meer zijn. Deze robots jagen namelijk op de mens, want voor hun zijn wij ongedierte. Na een flink aantal succesvolle films, daar valt nog over te discussiëren maar ze waren altijd goed bezocht in de bioscoop, kwam het tv-station Fox met een televisieserie. Ook weer over terminators maar dan met de invalshoek met de toekomstige leider John Conner (Thomas Dekker) en zijn moeder Sarah (Lena Headey). The Sarah Connor Chronicles speelt zich af na de gebeurtenissen in de film Terminator 2.

De serie speelt zich af aan het einde van de twintigste eeuw. Sarah Conner probeert met haar zoon John een leven te leiden waarin ze zo weinig mogelijk opvallen. Echter weet zij al dat in de toekomst de machines alles op aarde komen overnemen. Haar zoon John is dan ook voorbestemd om de leider te worden van de rebellen en daarom hebben de machines al herhaaldelijk eenheden naar het heden gestuurd om John proberen uit te schakelen voor hij een bedreiging kan vormen. Na meerdere keren te zijn verhuisd komen ze uit in een klein dorpje met een school. John gaat gewoon als een normaal kind naar school en ontmoet daar een meisje Cameron (Summer Glau). Als hij op school aangevallen wordt door zijn “leraar” is Cameron degene die hem helpt te ontsnappen. Al snel blijkt dat zij ook een robot is, echter komt zij uit de toekomst en heeft John haar zelf gemaakt. Maar is ze wel te vertrouwen? Dankzij Cameron ontsnappen John en zijn moeder weer aan een machine en komen ze terecht in 2008 door middel van een tijdmachine. Vanaf dat moment gaan ze op zoek naar alles wat maar te maken heeft met computer netwerk Skynet. Kunnen ze Judgment Day nog voorkomen?

Toen FOX vertelde dat ze zouden komen met een televisieserie van deze films stonden de critici op hun achterste benen. Dit zou nooit wat worden, ze zouden de films nooit kunnen evenaren. Echter hadden ze ongelijk. The Sarah Connor Chronicles beginnen misschien wat stroef en niet alles loopt heel erg lekker in de scènes maar dit is al redelijk snel verholpen. Het camerawerk werd per aflevering beter en de personages kregen meer karakter. Vooral de band tussen John en Sarah is uitgebreid in beeld. Ook dat is niet zo heel vreemd. Als de schrijvers namelijk alleen maar achtervolgingsscènes hadden geschreven dan was deze serie na twee afleveringen doodsaai geworden. Het is dus een goede combinatie van actie en het levensverhaal van leider John Conner in zijn vroegere jaren. Het respect voor de oorspronkelijke twee films is ook heel groot en het is moeilijk om ergens gaatjes te vinden, al wordt zowat de hele tijdlijn van de derde film handig gewist door een kunstmatige ingreep in de pilot.

Dit eerste seizoen bestaat helaas voor de fans maar uit negen afleveringen. Dit komt door de schrijversstaking van afgelopen jaar in Amerika. Maar naast deze negen afleveringen staan er ook nog een leuk aantal extra’s op de dvd. Drie afleveringen zijn voorzien van commentaar, maar vooral de mini-documentaire Creating the Chronicles zal ongetwijfeld goed onthaald worden door de echte fans. De dansrepetitie van Summer Glau voor een van de afleveringen is wel grappig, maar zeker niet speciaal. Wel erg leuk zijn de vele weggelaten scènes en de oorspronkelijke audities van Heady, Dekker en Jones.

Iedereen zal hier ongetwijfeld een andere mening over hebben. De filmfreaks zouden deze serie prima links kunnen laten liggen, maar hebben dat dan waarschijnlijk ook gedaan met de laatste film die in de bioscoop draaide. Te veel hightech snufjes en effects. Misschien kick je daar juist wel op en is deze serie wel wat voor jou. De serie heeft zeker wat weg van de films, maar heeft ook zijn eigen karakter. Bijt even door die eerste twee afleveringen heen en je ziet dat het best leuk is om naar te kijken.

Mocht je deze serie nog niet gezien hebben? Vanavond start Veronica om 20.30 uur met The Chronicles. Dus mocht je nieuwsgierig zijn geworden? Kijk dan zeker vanavond even en vorm je eigen mening. Vergeet dan niet ons even te laten weten wat jij er van vond!

Label: Warner Home Video Releasedatum: Juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering serie: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.