DVD: Make it happen

Claudia Angenent
Naast Dirty Dancing, Honey, Step up, Step up 2, Save the last dance en Save the last dance 2 kunnen de dansliefhebbers nu ook Make it happen toevoegen aan hun lijst met dansfilms. Het hele concept van een tienerdansfilm is al tot op het bot toe uitgemolken. En toch blijven het leuke films om te zien. De combinatie van vette beats en gave dancemoves blijft mensen toch trekken om te blijven kijken. Kan Make it happen mee in het lijstje van Step up en Save the last dance?

Standaard verhaal
Het verhaal is heel standaard en zoals al eerder gezegd dit hele concept is al tot op het bot toe uitgemolken. Dat betekent niet meteen dat het een slechte film is, dus laten we hem het voordeel van de twijfel geven. Lauryn (Mary Elizabeth Winstead) woont samen met haar broer in een klein verlaten dorpje. In de kelder van hun woning heeft ze zelf een dansruimte gemaakt zodat ze kan oefenen. Van een dansschool in het dorp hebben ze nog nooit gehoord. Lauryn droomt ervan te worden aangenomen op de Chicago School of Music & Dance. Ze vertrekt dan ook uit het dorpje om haar dromen waar te maken. Echter verloopt deze auditie niet zo als ze gehoopt had. Ze durft na haar afwijzing ook niet terug te gaan naar huis dus ze blijft in Chicago. Lauryn zal echter wel wat moeten gaan doen om alles daar te bekostigen. Ze wordt aangenomen als boekhoudster in Club Ruby’s. Wanneer daar op een avond één van de danseressen uitvalt, grijpt Lauryn haar kans. Ze beseft dat dansen nog steeds haar lust en haar leven is. Aangemoedigd door haar nieuwe vrienden zet ze dan ook alles op alles om toch haar droom te verwezenlijken.

Alle standaard basiselementen zijn terug te vinden. Je neemt een danseres met een droom die ze gaat waarmaken. Op weg naar dat einddoel wordt ze verliefd op een jongen, dumpt ze deze jongen vervolgens en aan het einde van de film komt het allemaal weer goed. Inclusief haar droom die dan op magische wijzen is uitgekomen. Je moet deze film ook zeker niet kijken voor het verhaal, je zult hem alleen waarderen als je er voor de dans en muziek naar kijkt. Make it happen zit namelijk vol met spectaculaire dansscènes en opzwepende muziek. Het is voor een dansliefhebber dan ook heerlijk om naar te kijken. Club Ruby’s geeft een beetje het gevoel van een hippe versie van Moulin rouge. Sexy meiden die het heerlijk vinden te verleiden op het podium. Het acteerwerk van de acteurs laat echter wel wat te wensen over, maar de vraag is dan ook of ze gecast zijn op hun acteertalent of om hun danstalent. Acteren is nog een beetje te leren, met ritmegevoel moet je geboren zijn.

Make it happen mag een plaats innemen achter Save the last dance. Die film had iets beter acteerwerk en was ook ijzersterk in choreografie. Make it happen moet het echt alleen hebben van de choreografie en de pompende beats. Meer heeft deze film namelijk niet te bieden. Op de dvd staat als enige extra de winnaar van de TMF-actie van Make it happen. Grappig om te zien dat we toch nog zoveel talent hebben in ons eigen land. Natuurlijk haalt dit duo wat op de dvd staat het niet bij het dansspektakel van de film. Maar toch erg vermakelijk om naar te kijken. Make it happen krijgt drie sterren alleen maar door de choreografie. Verder was het niet verassent. Maar hadden we dat dan ook echt verwacht?

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 21 juli 2009 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.
Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.