DVD: What Just Happened?

Laura (Oplaatbatterij)
Een satire op Hollywood, geproduceerd door Hollywood zelf. Regisseur Barry Levinson deed dit een aantal jaar geleden al met het succesvolle Wag the Dog en probeert het nu nog eens met What Just Happened?. De film volgt twee weken lang het leven van filmproducent Ben, gespeeld door Robert de Niro. De vele verwachtingen die door grote namen als Robert De Niro, Bruce Willis en Sean Penn geschept worden, worden helaas niet helemaal waargemaakt. Dit ligt overigens niet aan deze acteurs.

Producer Ben is een grote naam in de filmwereld. De laatste tijd gaat het echter wat minder. Zijn laatste film Fiercely, met Sean Penn in de hoofdrol, wordt bij de testscreening niet goed ontvangen: de film wordt te gewelddadig bevonden en regisseur Jeremy Brunell (een erg leuke rol van Michael Wincott) moet het einde veranderen als hij wil dat zijn film vertoond wordt in Cannes. Daarnaast verloopt de preproductie van een nieuwe film niet helemaal goed, omdat hoofdrolspeler Bruce Willis weigert om zijn baard af te scheren. Bovendien heeft Ben ook nog allerlei problemen in zijn privéleven.

In What Just Happened? wordt fictie vermengd met realiteit: Bruce Willis en Sean Penn ‘spelen’ zichzelf, terwijl de andere personages fictief zijn. Dit zou voor een aantal leuke momenten kunnen zorgen, maar helaas wordt er te weinig van dit gegeven gebruik gemaakt. Ook de raamvertelling, de film in een film, had beter uitgewerkt kunnen worden. Levinson laat wat dat betreft te veel kansen liggen. Om over het camerawerk nog maar te zwijgen: het past totaal niet bij de film en leidt zelfs af van het verhaal, welke bovendien op een aantal momenten nogal langdradig is.

De reden dat What Just Happened? toch nog 2,5 ster krijgt, is het acteerwerk. Hoewel de personages in het verhaal nogal stereotiep zijn (de strenge studiobaas, de arty-farty regisseur, de arrogante acteur), worden ze wel op een leuke manier vertolkt in goede bijrollen van onder andere Catherine Keener en Stanley Tucci. Ook Robert de Niro is in zijn element als producer en Bruce Willis zet een erg grappige karikatuur van zichzelf neer. Het zijn de acteurs die What Just Happened? nog enigszins kijkbaar maken. Wil je een echt goede Hollywood satire zien, raad ik je aan om Levinsons Wag The Dog (nog) eens op te zetten.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 18 juni 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.