CD: A State of Trance 2009

Claudia Angenent
Het is voor Armin van Buuren een vrij heftig jaar. Non-stop touren, zijn eigen Armin Only show opzetten, zijn nummer één status in de DJ Mag Top 100 prolongeren, meer dan 30 miljoen luisteraars zijn wekelijkse radioshow voorschotelen, zijn derde artiestenalbum 'Imagine' uitbrengen en ten slotte hoog in de charts duiken met de vijfde editie van de ASOT compilatiereeks. Je zou dus denken dat het tijd is voor vakantie voor Armin van Buuren. Maar niets is minder waar. Zijn 72-uur durende uitzending van de 400ste A State of Trance radioshow ligt bij iedereen nog vers in het geheugen en toch komt hij nu weer met een nieuwe A State of Trance 2009-cd.

A State of Trance editie 2008 zag in de herfst van vorig jaar het licht en nu mogen we alweer genieten van een nieuwe editie van A State of Trance. De heerlijke zomerzon van dit moment wordt mooi doorgetrokken in het album. De eerste van de twee schijfjes heet ‘On The Beach’ en de tweede heeft de naam ‘In The Club’ gekregen. Heerlijk rustig opbouwen dus op het strand voordat we onze voeten op de dansvloer laten bewegen.

Voetjes in het zand
Bij het aanzetten van deze eerste cd komen de warme vocals van Lo-fi Sugar in ‘Never fade away’ je al tegemoet en je waant je dan ook meteen in een zwoele zomerse sfeer. Door de melodieuze sounds en dikke beats van deze nummers blijft deze sfeer ook goed hangen op dit schijfje. Dit heerlijke zwoele gevoel wordt alleen maar versterkt door nummers zoals ‘Riddles in the sand’ van Pascal Minaard en Ronald Hagen en ‘Deep Down’ van Josh Gabriel pres. Winter Kills. Na een heerlijke lange break in dit nummer wordt de luisteraar verwend door Andy Moor & Ashley Wallbridge feat. Meighan Nealon. Deze komen met de heerlijke rauwe, eclectische trance ‘Faces’. Gaandeweg gaat het tempo in de mix nog iets omhoog maar wordt wel de juiste vibe behouden, dus nog geen uptempo tracks, deze worden duidelijk voor de tweede cd bewaard. Een ijzersterke track op deze cd is toch zeker het nummer van Josh Gabriel Presents Winter Kills ‘Deep Down’. Door deze prachtige productie met de typische klassieke trancesound van ASOT wordt de luisteraar overdonderd door mooie vocals, een heerlijk lange break met een prima uitgedachte climax. Met ‘Man on the run’ worden we klaar gestoomd voor de floorfillers op het tweede schijfje.

Voetjes van de vloer!
Dit schijfje begint ook met een track van John O’Callaghan. Dit keer niet met de vocals van Lo-Fi maar van Sarah Howell. ‘Find yourself’ staat er niet in de originele versie op, maar in de Cosmic Gate remix. Duidelijk een teken dat het relaxen op het strand is afgelopen en dat de bass nu de toon overneemt. Het nummer dat misschien wel het meeste uit deze mix springt, is ’Yuvan‘. Armin heeft namelijk zijn Gaia-alias weer uit de kast gehaald en afgestoft en komt met deze gloednieuwe track als waardige opvolger van het legendarische ‘4 Elements’. Naast deze verrassing zit er nog een verstopt. Misschien is het je opgevallen maar de broer van Armin verzorgd de gitaarsolo’s in de track ‘Circles’. Het is niet de eerste keer dat Armin zijn broer Eller gebruikt op muzikaal gebied. Op Armin Only verzorgde hij samen met Armin de opening. Je valt letterlijk van de ene positieve verbazing in de andere.

Het is moeilijk om een perfect album te maken als alle ogen al zo op je gericht zijn, als de verwachtingen al zo vreselijk hoog zijn. A State of Trance heeft namelijk een naam hoog te houden. Deze mixen zijn altijd een succes geweest onder het trance publiek. Armin weet ons toch weer te verbazen waar de eerste cd rust uitstraalt en de melodieuze sound op zoekt, daar is de tweede cd precies het tegenovergestelde, krachtig, uptempo en euforisch. In de mixen zit een selectie van exclusieve, en nog niet uitgebrachte tracks. Samen met het heerlijke mixwerk van Armin maakt dat weer een prima ASOT cd die zeker vier sterren waard is.

Tracklist
Disc 1
1. John O'Callaghan feat. Lo-Fi Sugar - Never Fade Away (Andy Duguid Mix - On the Beach Intro Edit)