Boek: Gregor Vincent - Bonus Time

Patrick (maduropa)
Marco Sandano staat op het punt de grootste promotie te krijgen en hij verdient hem ook nog. Hij wordt Senior Manager Director bij de SIB. Nog voordat het feest losbarst verzilvert hij na goedkeuren van zijn baas een gouden tip van een betrouwbare analist. Het automobielbedrijf Astorian uit Duitsland zal hen veel geld opleveren weet hij. Marco verdubbelt zonder toestemming zelfs de inzet. Maar dan worden overal de aandelen van Astorian ineens te koop gezet, het aandeel keldert gigantisch en de bank zal veel geld verliezen. Marco schrikt hiervan en neemt contact op met de analist. Zijn boodschap is kort maar krachtig, kom naar Florida en volg het spoor van het geld. Marco vlucht samen met Alexandra, zijn vriendin sinds de promotie, via Amsterdam naar Zuid Amerika. Ondertussen is de CFO (Chief Financial Officer) van Astorian, Steven Austin, ook een rijzende ster aan het firmament. Zijn onderhandse afspraken met concurrent Johansson over de aankoop van de aandelen Traffic hebben hem geen windeieren gelegd. Maar weet hij dat het startkapitaal van Astorian afkomstig is van gevluchte Nazi's welke vele kunstschatten, goud en geld hebben gestolen van Joden?

Gregor Vincent, ook wel bekend als Gregor Vincent Witteveen, studeerde aan Nijenrode en haalde een MBA aan een universiteit in de Verenigde Staten. Toen hij slechts 33 jaar was, runde hij de Belgische vestiging van Bank of America. Een van zijn hoofdtaken was het reorganiseren van het bedrijf. Daarna werd hij de rechterhand van de CFO bij Ahold, iets wat hij omschrijft als een fantastische tijd. Zijn carrière vervolgde hij bij het vastgoedfonds VHS. Het foute geld wat er in dit bedrijf omging heeft hem mede geïnspireerd voor het schrijven van Bonus Time. Witteveen gaf die informatie toentertijd door aan de Nederlandsche Bank, daarna maakte hij, samen met een aantal mensen, schoon schip met het bedrijf. Hierna heeft hij onder andere nog gewerkt als Investment Banker bij een Zwitserse bank en als bankier bij de bank Oyens & Van Eeghen. In al die laatste jaren werkte hij aan zijn boek Bonus Time, vanaf 2007 richtte hij zich dan ook volledig op het uitgeven hiervan. Ondanks zijn Nederlandse achtergrond, verscheen het boek eerst in het Engels, een taal waarmee Gregor Vincent natuurlijk dagelijks werkt.

Gregor Vincent Witteveen

Het boek is een dikke pil en biedt de lezer een rijk en goed uitgewerkt verhaal. Naast heel veel informatie over het bankwezen en de werkmethodes hiervan, krijgt de lezer er ook nog een stukje geschiedenis erbij. Zo krijg je in het verhaal ook een flink stuk geschiedenis over de tweede wereldoorlog, de Nazi's en het roven van kunstschatten van Joodse mensen. Het wordt in het boek al snel duidelijk dat het fictieve autobedrijf Astorian zijn startvermogen hierop heeft gebaseerd. De stukjes geschiedenis worden keurig netjes geïntroduceerd met jaartal en maand waarin de gebeurtenis plaatsvond. Helaas zet zich dit niet helemaal door in de rest van het boek. Voorafgaand aan de transacties van Marco Sandano heeft zich nog een hele reeks gebeurtenissen afgespeeld, met name rond Steven Norris en de andere leden van Astorian. Op deze manier krijgt de lezer slechts beetje bij beetje het totaalplaatje voorgeschoteld. Ofschoon dit een mooie methode is, heeft het toch ook zijn nadelen. Zo is het soms verwarrend omdat je zo door de tijd wordt geslingerd, maar als je gaandeweg een beter beeld op het verhaal krijgt, lukt het beter om deze wisselingen te plaatsen. Reinout Oerlemans zou interesse hebben in de filmrechten van dit verhaal, maar of dit hele verhaal in een anderhalf uur verfilmd kan worden valt te betwijfelen. Een miniserie zal waarschijnlijk beter passen. Lees tot die tijd (en daarna ook) gerust het boek, de vele financiële termen zijn in ieder geval geen belemmering voor de lezer.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022995303 Pagina's: 556

Kijk voor meer boeken in Boeken.