TV: VERS UIT DE VS - The Philantropist

Chantal (rocha01)
We zijn al weer een paar weken op weg in onze serie 'VERS UIT DE VS' en daarmee aanbelandt bij de serie The Philantropist. We hebben nu voor de verandering eens niet te maken met een ziekenhuis/medische serie, maar eentje met een feelgood-insteek, namelijk het helpen van mensen die getroffen zijn door allerlei omstandigheden en daardoor een beduidend minder rijk leven leiden dan de gemiddelde Westerse wereldbewoner. Mooie boodschap, maar is het tv-materiaal?

De weldoener
Teddy Rist (James Purefoy, Rome, The Prince and the Pauper) behoort tot de rijken der aarde. Hij wendt zijn fortuin echter niet aan om zichzelf te verrijken, maar probeert de wereld er een beetje beter mee te maken. Dit wordt mede veroorzaakt door de tragische dood van zijn zoontje en de problemen die dit met zijn vrouw, gespeeld door Krista Allen (The Starter Wife, What About Brian), veroorzaakt heeft. Het heeft Teddy doen inzien dat de wereld wel wat hulp kan gebruiken en zijn geld dus beter besteed is als hij het voor goede doelen inzet, dan wanneer hij er allerlei onzinnige dingen mee doet zoals vele andere rijkelui. Zo belandt hij in Birma, Nigeria en Kosovo. Wanneer hij niet op reis is, probeert hij samen met Philip Maidstone (Jesse L. Martin, Law & Order, Ally McBeal) een bedrijf te runnen, al komt de bedrijfsvoering hoofdzakelijk op zijn partner aan, welke wordt bijgestaan door zijn vrouw, Olivia (Neve Campbell, Medium, Party of Five). Beiden hebben zij een zwak voor hun vriend Teddy en zij verdedigen hem met hand en tand ten opzichte van de 'board of directors', zeker wanneer deze hem probeert te ontheffen van zijn directietaken.

Scène uit de eerste aflevering

Setting
De setting van The Philantropist varieert per aflevering. Zo zagen we in de eerste uitzending Teddy in Nigeria, waarna hij in de tweede aflevering in Birma belandt. Deze beelden worden afgewisseld met de setting van zijn bedrijf/woonplaats in de V.S.; een duidelijk verschil tussen de westerse wereld en de derdewereldlanden wordt hiermee neergezet. De serie laat de emotionele verhaallijnen zien van diverse personages, maar vooral kinderen spelen een grote rol. Dit zal gelieerd zijn aan het verlies van Teddy's zoontje. Het geeft een familiair tintje aan het geheel. Naast deze emotionele, dramatische kant, kent elke aflevering de nodige actie. Als een heuse superman probeert Teddy de wereld te redden. De actiescènes zijn alleen vaak net wat té geforceerd en té ongeloofwaardig. Dit is jammer, want met net wat minder had het de serie zeker ten goede kunnen komen. De afwisseling tussen actie en drama was dan beter in evenwicht geweest. Nu lijken deze scènes te wringen in het geheel, als een paar te kleine schoenen.

Wat betreft de acteerprestaties kan wel gesteld worden dat deze op niveau zijn, maar niet uitzonderlijk. Neve Campbell oogt wat flets in haar rol als echtgenoot, maar dit maakt ze goed door de passie die ze ten toon spreidt in haar relatie met Teddy. Teddy op zijn beurt weet zich als 'Philantropist' redelijk geloofwaardig over te brengen. Er is niet gekozen voor de 'mooie jongen', maar meer voor een robuuste, door het leven getekende persoon. Dit is zeker een goede keuze geweest, mooie jongens zijn er al voldoende in al die ziekenhuisseries.

De basis-cast van The Philantropist

Geldschieter gezocht
De serie zal uiteindelijk niet meer dan acht aflevering gaan bevatten, dit mede doordat de kosten erg hoog zijn. Denk aan de filmlocaties e.d., daar is budget voor nodig. Wellicht zou het voor de makers iets zijn om sponsors te zoeken bij de 'goede doelen stichtingen' en zo het bedrijfsleven over de streep te trekken geld te steken in deze serie. The Philantropist zou dan misschien een doorstart kunnen maken, maar dat is dus alleen mogelijk met geldschieters, omroepen bezitten niet voldoende geld om dit project te blijven ondersteunen. Best jammer, want de eerste afleveringen laten een serie zien die best potentie heeft, met daarbij een mooie boodschap die de wereld in mag worden gestuurd: "Leef niet alleen voor je zelf, doe eens iets goeds en belangeloos voor een ander in de wereld". Of de serie uiteindelijk ook in ons land zal komen, is nog niet bekend.

Trailer van de serie

Advies: Mooie middenmoter !

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.