TV: VERS UIT DE VS - Nurse Jackie

Joost (Tweek)
We zijn alweer toe aan de derde serie die we behandelen onder de noemer 'VERS UIT DE VS'. Dit maal is het de beurt aan Nurse Jackie. De serie wordt uitgezonden bij Showtime, die eerder al verantwoordelijk was voor Dexter, Californication en Weeds. De zender heeft in ieder geval vertrouwen in de nieuwe serie, de eerste aflevering was nauwelijks uitgezonden of een tweede seizoen was al besteld. Of dit een verstandige keuze was moet nog blijken.

Nurse Jackie focust op, hoe kan het ook anders, verpleegster Jackie Peyton (Edie Falco). De voormalig alcoholist, die nu verslaafd is aan pijnstillers door chronische rugklachten, zorgt er voor dat ze niet het zonnetje in het ziekenhuis is. Ze is grof gebekt en neemt het niet zo nauw met de regels van het ziekenhuis, niet voor haar persoonlijk gewin, want ze is wel degelijk begaan met het lot van haar patiënten. Al spreekt dat meer uit haar handelingen dan de wijze waarop ze mensen benadert. Natuurlijk zijn er ook nog andere personages, zo is er de apotheker (Paul Schulze) met wie ze een relatie heeft. Zoey Brakow (Merrit Wever) is de opgewekte in opleiding zijnde verpleegster die Jackie als mentor aangewezen krijgt. Daarnaast is er nog de nieuwe Dr. Cooper (Peter Facinelli), een zelfverzekerde arts die last heeft van een wel hele speciale vorm van Tourette.

Weer een ziekenhuisserie?
Er zijn veel ziekenhuisseries op de buis, sterker nog, de eerste vier series die we behandelen hebben allemaal een medisch thema. Op een gegeven moment moeten de ideeën dus wel op zijn. Nurse Jackie probeert een draai aan het genre te geven door zich te richten op de verplegers. Uitgangspunt hierbij is dat doktoren nergens zouden zijn zonder hun. Jackie verwoordt het zelf nog het best: "Doktoren zijn er voor de diagnoses, het verplegend personeel voor het genezen van de patiënten." Een leuk gegeven, maar uiteindelijk blijft het een ziekenhuisserie met dezelfde soort verhaallijnen. De serie wil drama en humor combineren, maar slaagt hier niet echt in. Zo zijn de verhalen niet meeslepend genoeg om er echt door ontroert te raken, wat ook aan de tijdsduur van een aflevering te wijten valt, 30 minuten. De humor bevindt zich vooral in de cynische opmerkingen en de soms slapstickachtige handelingen van het personeel, maar nergens stijgt het boven het niveau van een grijns uit. Als deze stijl je ligt, dan heeft de serie je wel wat te bieden. Edie Falco is bij veel mensen waarschijnlijk bekend van haar bijdrage aan The Sopranos, een rol waar ze menig prijs mee in de wacht wist te slepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij de serie draagt, of beter gezegd, de serie is. Voor een personage dat eigenlijk erg slecht is, is het normaal gesproken moeilijk sympathie op te brengen. Falco dit weet met haar spel toch af te dwingen, wat best een prestatie genoemd mag worden.

Nurse Jackie probeert een nieuwe wending te geven aan medische drama’s, maar slaagt hier nog niet helemaal in. Het begin is er, maar de uitwerking kan beter. De eerste aflevering geeft een goede aanzet, maar de afleveringen daarna zijn al minder. Toch hoeft de serie nog niet afgeschreven te worden, zeker sinds er al een tweede seizoen is besteld. Nurse Jackie zal dus zeker de tijd krijgen om te groeien. Hou je van zwartgallige humor en hoeft drama geen grote proporties aan te nemen, dan is het zeker de moeite waard om een aflevering te kijken.

Advies: Mooie middenmoter!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.