DVD: Eichmann

Joost Melis (Pink_Floyd)
Adolf Eichmann was een soort van heilige graal voor Simon Wiesenthal, de nazi-jager die na de tweede wereldoorlog zijn leven invulde met het opspeuren van nazi's. Vanaf 1954 kwamen er berichten binnen dat Eichmann zich in Buenos Aires, Argentinië, bevond. Pas op 11 mei 1960 werd hij echter door geheim agenten van de Mossad en Shabak opgepakt en naar Israël gebracht. Daar zou hij berecht worden en uiteindelijk kreeg Eichmann de doodstraf en werd in 1962 opgehangen.

In de tijd die vooraf ging aan het proces werd politieman Avner Less aangewezen voor de verhoren met Eichmann. De verhoren vormen de basis van de film Eichmann, die nu uit is op dvd. De gesprekken vertellen de kijker meer over de invloed van Eichmann gedurende de Tweede Wereldoorlog en stippen enkele van zijn gruweldaden aan. Middels korte flashbacks worden de dialogen tussen de twee ondersteund, maar grotendeels speelt het verhaal zich af in de Israëlische gevangenis, waar Less zijn ondervragingen uitvoert. Zijn leven wordt door deze werkzaamheden volledig overhoop gegooid en Less krijgt het van verschillende kanten zwaar te verduren.

Less wordt gespeeld door Thomas Kretschmann, die al vaker oorlogsrollen voor zijn rekening nam (Der Untergang, Valkyrie). Het spel van Kretschmann zorgt er voor dat de film zijn scherpe kant behoudt. Filmisch gezien is het niet altijd even spectaculair en het verloop van het verhaal gaat vrij traag. Van de interactie tussen Less (Troy Garity, Sunshine en After The Sunset) en Eichmann moet de film het hebben, maar ondanks de goede prestaties van Kretschmann, mist men de spanning en het vuur. De bijrol van Franka Potente voegt daarnaast ook weinig toe aan het verhaal en had beter uitgewerkt kunnen worden.

Het verhaal van een man die zo'n belangrijke rol in de geschiedenis heeft gespeeld en de meest gruwelijke wandaden op zijn naam heeft staan had meer potentie in zich voor een spannend drama. Het blijft grotendeels een onderhoudende film, maar is ook niet meer dan dat. De dvd bevat verder helaas ook geen extra's die eventueel voor de nodige achtergrond hadden kunnen zorgen. Het blijft daardoor een kale en wat teleurstellende uitgave.

Label: DFW Releasedatum: 2007 Kijkwijzer:
Waardering box:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.