DVD: De Afdeling

Claudia Angenent
Wat heb je nodig om een Nederlandse versie van de succesvolle Britse serie 'The Office' te kunnen maken? We nemen zeven oer-Hollandse acteurs, een saai kantoorpand wat het kantoor van de provincie voor moet stellen en wat droge humor. De KRO kwam in 2004 met deze Nederlandse versie onder de naam De Afdeling. Het eerste seizoen van deze serie is nu uitgekomen op dvd.I s het de moeite waard om naar te kijken?

Jef (Kees Hulst) is een opgeblazen en inefficiënte afdelingsmanager die zijn afdeling ook compleet niet onder controle heeft. Iedereen doet lekker waar hij zelf zin in heeft. Kevin (Kees Boot) maakt daar misschien ook wel het meeste misgebruik van. Deze ambitieuze macho heeft zijn zinnen gezet op Eva (Nadja Hüpscher) en de stoel van zijn baas. Eva is net op de afdeling komen werken en komt dan ook als frisse wind in de groep als geroepen. Naast deze enige vrouw op de afdeling komt gelukkig directrice Bettina (Marian Mudder) ook nog regelmatig langs om Jef eens flink op zijn donder te geven. Bettina is de vrouw met ballen in het gebouw en dat zal je ook duidelijk merken ook. Haar wil is wet. Wilco (Xander Straat) is medewerker huisvesting en logistiek, maar zit eigenlijk alleen maar achter de receptie weggestopt. Waar hij alleen maar de lading telefoontjes opneemt en de post rond brengt. De afdeling Welzijn zou nog niet compleet zijn zonder een nerd op de afdeling. Bennie (Marijn Klaver) is de IT-coördinator die stiekem de webcam van Eva zit af te luisteren en te bekijken. En dan vergeten we bijna de stoffige 55-er Herman ( Jan van Eijndthoven), hij zit al 35 jaar vastgeroest op zijn werkplek op die afdeling en heeft de vakbond onder snelkeuze menu 1 op zijn telefoon. Dit is de afdeling met zijn personeel in een notendop.

Deze serie is genomineerd geweest voor een Gouden Beeld voor de categorie Beste Comedy. Comedy mag je het misschien niet noemen, maar vermakelijk is het zeker wel. Het schattige nerd-karakater van Marijn Klaver is om verliefd op te worden. Zo vreselijk onzeker als hij is over vrouwen. Elke keer weer komt Bennie uit bij Kevin voor advies, en dat gaat natuurlijk nooit goed. De lange-afstandsrelatie van Eva met Peter (Jeroen van Koningsbrugge) loopt als rode draad door de serie heen. Peter werkt namelijk voor Greenpeace en ze kunnen alleen praten via de webcam. Iets wat ze dus dan ook dagelijks doet op de werkvloer. Wat ze echter niet weet is dat ze wordt afgeluisterd door Bennie. In elke aflevering gaat er ook een personage dagdromen. Die dagdromen bestaan uit liedjes en alle afdelingsmedewerkers zitten daar in. Of ze nou als een gek staan te dansen op een liedje uit de The Lion King of een rapnummer, elke aflevering komt dat weer terug.

In de box zitten 12 afleveringen die goed zijn voor 300 minuten kijkplezier op deze afdeling. Elke aflevering duurt 30 minuten. Zo achter elkaar is het best een grappige serie om te volgen. Maar als je dit maar een keer per week uit zal zenden zullen veel mensen afhaken. Daarom is deze dvd-box een goede optie. Je kan ze achter elkaar doorkijken en zo blijf je ook een beetje in het gevoel hangen. Humor is het niet, je zal er niet krom van liggen door het lachen. Maar zoals al eerder gezegd: vermakelijk is het zeker wel. Leuk voor de zondagmiddag als je op de bank hangt en het weer is slecht buiten. Er staan geen extra’s op de box, maar dat is denk ik ook niet nodig. Geen topserie, maar zeker wel drie sterren
waard.

Label: Bright Vision Entertainment Releasedatum:mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.