DVD: Spion van Oranje

Lars (detulp050)
De Nederlandse film zit de laatste jaren behoorlijk in de lift. Niet per sé als het gaat om kwaliteit, maar zeker als het gaan om bezoekersaantallen. Enkele bekende oorlogsfilms zoals Zwartboek en Oorlogswinter, maar ook de romantische komedie Alles is Liefde, trokken een miljoenenpubliek naar het witte doek. Zo'n vaart liep het echter niet met de nieuwe komedie van Tim Oliehoek en Paul de Leeuw, Spion van Oranje. De film werd nog voor de première flink afgekraakt in de pers, maar wist desalniettemin toch meer dan 100.000 bezoekers naar de bioscoop te trekken. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Als een donderslag bij heldere hemel wordt Nederland getroffen door een terroristische aanslag: het Paleis op de Dam moet het ontgelden. Niet kort daarna sneuvelt ook de Euromast. Al snel wordt de aanslag opgeëist door een man met een Duits accent. Het blijkt Bruno von Lippe (Paul de Leeuw) te zijn, die van plan is Nederland te vernietigen. Zijn motieven zijn in eerste instantie nogal onduidelijk, maar de enige die Nederland voor de ondergang kan behoeden is zijn tweelingbroer François (ook Paul de Leeuw), een mislukte en behoorlijk onhandige couturier. De geheime dienst overtuigt François om hen te helpen en de agenten Mustafa (Najib Amhali) en Lena (Jennifer Hofman) helpen de kluns om de plannen van zijn broer te verijdelen.

Spion van Oranje ademt in werkelijk alles het predicaat "Nederlandse Film". De film bevat bijrollen voor Bekende Nederlanders (waaronder Jort Kelder en Patty Brard), een achtervolging in een reclamewagen van Christine Le Duc met een grote opblaaspop er bovenop, diverse erotisch getinte scènes (al dan niet over de top) en soms tenenkrommend slecht acteerwerk. Qua verhaal is Spion van Oranje absurd slecht, maar het pretendeert ook nergens serieus genomen te willen worden. De film is gewoon een flauwe komedie, die het niet moet hebben van diepzinnigheden en subtiele grappen. Nee, Spion van Oranje is volgepropt met slapstick, poep- & piesgrappen, seks en overdreven typetjes. Eigenlijk is Spion van Oranje de grote Paul de Leeuw show waarbij hij vooral teert op typetjes die we in de verte al lijken te kennen van zijn eigen programma. Volgens regisseur Tim Oliehoek was dat ook wel een beetje de bedoeling, zo blijkt uit de 'making of'. Hij wilde namelijk graag een film maken waarin hij twee van zijn idolen in één film samenbrengt: Paul de Leeuw en James Bond. Uiteraard is de rol van De Leeuw als anti-held op zijn lijf geschreven. In de extra's wordt uit de doeken gedaan hoe de dubbele rol van De Leeuw vorm wordt gegeven in de film. Opvallend is ook de leuke samenwerking tussen Jennifer Hoffman en Najib Amhali als geheim agenten.

In de extra's is er veel aandacht voor het maken van de film. Aan de hand van een soort interview met Tim Oliehoek worden we over de set geleid en zien we hoe bepaalde 'special effects' zijn gemaakt. Daarnaast is er aandacht voor de cameo's en bevat de schijf de trailer.

Spion van Oranje zal echt niet de Nederlandse inzending worden voor de Academy Awards. De film is platvloers, heeft een bijzonder matig verhaal en qua acteerwerk is het ook niet echt hoogstaand. Toch is de film bij vlagen best vermakelijk en zien de stunts en special effects er prima uit. De negatieve kritieken zijn deels terecht, maar als je kijkt naar intentie van de makers, dan is het eindresultaat best goed te noemen. Niet bij nadenken en je gewoon laten verrassen is dan ook het advies; een lekker niemandalletje om je regenachtige zondagmiddag mee op te fleuren.

Label: A Film Releasedatum: 29 mei 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.