Film: State of Play

Laura (Oplaatbatterij)
De totstandkoming van State of Play is niet zonder slag of stoot gegaan. De film is gebaseerd op een gelijknamige miniserie, waarvan schrijver Paul Abbott niet wilde dat deze verfilmd zou worden. Na een bod van een bedrag van zeven cijfers, ging hij echter toch overstag. De hoofdrollen waren in eerste instantie voor Brad Pitt en Edward Norton, maar na onenigheid stapten beiden uit het project en werden de opnames uitgesteld. Uiteindelijk namen Russell Crowe en Ben Affleck de rollen op zich en kon de film eindelijk gemaakt worden.

Crowe speelt Call McCafffrey, journalist bij de Washington Globe en is bevriend met congreslid Stephen Collins (Affleck). Collins is van plan zich verkiesbaar te stellen bij de aankomende presidentsverkiezingen, maar zijn campagne wordt in gevaar gebracht als zijn secretaresse en tevens minnares dood wordt aangetroffen. In eerste instantie wordt uitgegaan van zelfmoord, maar na nader onderzoek door McCaffrey blijkt dat er toch meer achter zit. Ondertussen overlijden er meer mensen en McCaffrey komt voor een dilemma te staan: lost hij het mysterie op en schrijft hij er een verhaal over, of moet hij zijn vriend Collins beschermen?

Dat Russell Crowe uiteindelijk gecast is voor de rol van journalist, lijkt geen slechte keuze te zijn geweest. Crowe is in zijn element als de fanatieke journalist die de 'ouderwetse' krant verkiest boven de moderne technologie. Hoewel hij iets te vaak zijn (te) lange haar uit zijn gezicht veegt, is Crowe prima op zijn plek. Ook Ben Affleck is niet slecht, al speelt hij (niet geheel onverstandig, gezien zijn eerdere rollen) wel erg op safe. Hij had meer uit zijn rol als presidentskandidaat kunnen halen, zijn personage blijft nu iets te oppervlakkig. Een erg goeie rol is er voor Helen Mirren, met een vlotte babbel en heerlijk sarcasme speelt zij de hoofdredactrice van de Washington Globe.

Ook op het verhaal is weinig aan te merken. Een aantal goede plotwendingen en een zeer spannende scène in een parkeergarage zorgen ervoor dat je aandacht niet wegzakt en dat je af en toe zelfs op het spreekwoordelijke puntje van de stoel zit. Het klassieke verhaal van een journalist die de waarheid probeert te achterhalen en hierbij voor ethische kwesties komt te staan, is goed uitgewerkt in State of Play. Hiernaast bevat de film goede actie, spanning en een dosis humor.

Het had niet veel gescheeld of State of Play was misschien nooit uitgebracht. Hoewel Russell Crowe eigenlijk tweede keus is, laat hij ook in deze film zien dat hij toch echt goed kan acteren. De bijrollen zijn eveneens sterk en het goede verhaal zorgt ervoor dat State of Play een spannende politieke thriller is, die erg goed in elkaar zit.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 18 juni 2009 Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.