TV: VERS UIT DE VS - Mental

Joost (Tweek)
De favoriete series van veel kijkers zijn afgelopen, gelukkig begint het zomerseizoen. In Amerika wordt de zomer gebruikt om nieuwe series te introduceren, soms vinden deze hun weg naar het uitzendschema dat door iedere serie wordt begeerd, de herfst. Uiteindelijk vinden enkele van deze series ook hun weg naar de Nederlandse televisiestations. Dus daarom geven we nu op FOK! alvast een voorproefje van de series die er aan zitten te komen en misschien wel een nieuwe hit-serie in Nederland worden. We beginnen met de serie Mental.

Waar draait het om?
Mental volgt de belevenissen van Dr. Jack Gallagher (Chris Vance) die komt te werken bij Wharton Memorial Hospital als hoofdpsycholoog. Hij neemt hier de leiding over enkele getalenteerde psychologen en psychiaters. Zo is er Veronica (Jacqueline McKenzie) die de positie van hoofdpsycholoog aan haar neus voorbij zag gaan. Carl Belle (Derek Webster) vertrouwt Gallagher niet en is daarmee de tegenstander in de serie. Arturo Suarez (Nicholas Gonzalez) heeft het voorzien op, de net als hij zojuist begonnen, Chloe Artis (Marisa Ramirez. Samen zijn ze de jonkies in het verhaal. Gallagher is niet zo maar een psycholoog, maar eentje die er zo zijn eigen ideeën op na houdt. Zijn behandelingen zijn ongebruikelijk en gewaagd. Zijn medewerkers staan dan ook wantrouwend tegenover zijn methodes, wat er weer voor zorgt dat de baas van Gallagher, Nora Skoff (Annabella Sciorra), dikwijls in de clinch komt te liggen met hem en hem moet verdedigen tegenover haar superieuren.

House in het gekkenhuis
Als je de korte omschrijving van de serie zo leest, dan is het niet verwonderlijk dat het je bekend voorkomt. Mental wordt niet voor niets in de markt gezet als de nieuwe House. Het merendeel van de karakters lijkt dan ook direct gekopieerd te zijn uit die serie. ‘House’ lijkt alleen zijn beste vriend te moeten missen en heeft hier vanaf de start een vijand. Waar deze serie de mist in gaat is bij de hoofdpersoon. Wat niet aan de acteur ligt, die velen zullen herkennen als Whistler uit Prison Break, maar aan de wijze waarop het karakter is vormgegeven. Waar House een onuitstaanbaar karakter heeft, met geweldige retoriek en een narcist met zelfvernietigende karaktertrekken is, lijkt Gallagher het tegenovergestelde te zijn. Ook hij is een soort 'idiot savant' op zijn vakgebied, maar hij is veel meer een allemansvriend. Iemand die door zijn charme de twijfel te niet doet en door zijn gelijkheid de mensen aan zijn kant krijgt. Dat klinkt nog steeds als een hoofdpersonage welke een serie kan dragen, maar niet in Mental. Waar House bijna alles goed doet, gaat het bij Mental precies de andere kant op.

De cast van Mental

Hoofd- en bijrollen
Net zoals in House hebben de andere karakters een aanvullende rol, alleen in House is duidelijk meer aandacht aan de casting besteedt. Het merendeel van de acteurs en actrices zijn eigenlijk te knap. Bij House wordt dit opgevangen door onder meer de kledingkeuze, die de personages een geloofwaardige uitstraling geven. Mental kiest ervoor om de karakters een garderobe mee te geven die niet zo misstaan op een feestje. Het is allemaal net iets te sexy. Dit doet af aan de geloofwaardigheid van de personages. Een ander groot probleem met de serie is de keuze in belichting en het vrij matte cameragebruik. Gedurende de eerste aflevering overheerst het gevoel dat je naar een duurdere en intelligentere aflevering van de eerste de beste soapserie zit te kijken. Al valt dat intelligente uiteindelijk ook wel mee. De verhaallijnen uit de eerste afleveringen spreken zo erg tot de verbeelding dat het moeilijk wordt om de serie serieus te nemen. Daarnaast ligt de kracht van House in het feit dat het een medische CSI is, iedere aflevering volgt een zelfde opbouw, maar er blijft spanning doordat er tegen de klok gestreden moet worden. Een te laat gestelde diagnose leidt tenslotte tot de dood. Iedere aflevering biedt dan ook een bevredigend einde en een afgesloten verhaal, maar bij een geestelijke stoornis is dat niet het geval. Ondanks dat iedere aflevering eindigt met een oplossing en een behandelingsprogramma, leidt dat niet tot de uiteindelijke bevrediging. De patiënten zijn er nog steeds slecht aan toe als ze weg gestuurd worden om verder behandeld te worden in andere instellingen, die er eerst nog zo verschrikkelijk naast zaten.

Kort gezegd is het niet moeilijk om te oordelen over de nieuwe serie Mental. Als je als zender de serie vergelijkt met House, dan word je er ook mee vergeleken! In de schaduw van House kan de serie absoluut niet staan. Dat neemt niet weg dat iedere serie op zijn eigen punten beoordeeld zou moeten worden, maar ook in dat geval laat de serie te veel liggen om een aanrader te worden. Sterker nog, je tijd zou beter besteed zijn aan iets anders. In het licht van recente ontwikkelingen is het misschien wel interessant om te weten dat David Carradine, de onlangs overleden acteur, een rol speelt in de derde aflevering.

Advies: Links laten liggen!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.