Boek: Frances Garrood - De bloemetjes, de bijtjes...

Cindy
'De bloemetjes en de bijtjes' is een algemeen bekend begrip. Grote kans dat dat waar het voor staat de reden is geweest dat je op deze review geklikt hebt. De titel van de tweede roman van Frances Garrood spreekt in ieder geval tot de verbeelding en hoewel het niet het expliciete boek is dat je zou verwachten, draait het in De bloemetjes, de bijtjes & andere geheimen wel degelijk om de voortplantingsdrift van de mens.

Verlatingsangst
Niets zo heerlijk als een ouder die je geen regels oplegt, zou je denken. En hoewel Cassandra Fitzpatrick inderdaad blij is dat ze haar eigen bedtijd kan bepalen en dat haar moeder alles wat ze doet even goed vindt, kleven er ook nadelen aan het hebben van een flierefluitende, alleenstaande moeder. Vaak hebben Cass en haar broer Lucas het idee dat ze verstandiger met hun leven omgaan dan hun moeder, die geen enkel baantje lang weet aan te houden en wildvreemde huurders in huis haalt omdat ze niet alleen wil zijn. Toch hebben ze een sterke band met elkaar, een band die zwaar onder druk komt te staan na een ingrijpend incident tussen Cass en één van de huurders. Naarmate Cass ouder wordt en haar eigen leven gaat leiden, kan ze zich maar moeilijk losmaken van het thuisfront en wat zich daar af heeft gespeeld. Jaren later aan het sterfbed van haar moeder blikt Cass terug op haar leven en op de blijkbaar belangrijke rol die haar excentrieke moeder daarin gespeeld heeft.

Heftig vertederend
De bloemetjes, de bijtjes & andere geheimen is een heerlijk geschreven boek over de bijzondere relatie tussen twee wezenlijk verschillende mensen, maar die desondanks een zeer innige band met elkaar hebben. Het boek voelt, ondanks de soms heftige gebeurtenissen, als een warm dekentje, als een vertederende glimlach. De personages zijn goed uitgewerkt en degene die op de achtergrond horen blijven dat ook. Het verhaal ligt geen moment stil, telkens wanneer Cass rust gevonden schijnt te hebben gebeurt er weer iets wat haar naar het thuisfront brengt. Hierdoor wordt het soms ook wat voorspelbaar, maar De bloemetjes, de bijtjes & andere geheimen moet het dan ook vooral hebben van de warme sfeer dit het uitstraalt. Met de al even warm gekleurde omslag zal dit boek nadat je het uit hebt nog lang na blijven zoemen in je gedachten.

Uitgever: De Kern ISBN: 978 90 325 1150 0 Pagina's: 304

Kijk voor meer boeken in Boeken.