Boek: Stephenie Meyer - Zielen

Patrick (maduropa)
Een buitenaards ras is neergestreken op aarde. Naar aardse termen noemen ze zichzelf De Zielen. Ze nemen hierbij de controle over hun gastheer, of vrouw, herinneringen worden overgenomen en de voormalige eigenaar schikt zich naar het lot, ze komen namelijk in vrede. Tenminste, zo ging het op de andere werelden waar de Zielen ook zijn gearriveerd, maar op aarde zijn er individuen die zich niet zo makkelijk gewonnen geven. Neem bijvoorbeeld Melanie Stryder, ze pleegde liever zelfmoord dan dat ze zo'n parasiet in haar lichaam kreeg. Helaas werd haar lichaam opgelapt en kreeg ze een ziel genaamd Wandelaar in haar gestopt. Het doel, zoeken in het geheugen naar nog meer mensen die nog zonder ziel rondlopen. Maar Wandelaar heeft pech, Melanie Stryder is nog aanwezig en blokkeert de toegang tot haar geheugen. Melanie bestookt Wandelaar met beelden van haar geliefde Jared en krijgt haar uiteindelijk zo ver om op zoek te gaan naar hem. Maar naast Jared vinden ze een groep mensen. Ze hebben zich verstopt voor de zielen en zijn dus niet erg blij dat Wandelaar bij hun is gearriveerd.

Stephenie Meyer is in 1973 in Connecticut geboren, maar groeide vanaf haar vierde op in Phoenix. Ze brak internationaal door met haar eerste roman Twilight, welke uitgroeide tot een heuse serie. Op dit moment zijn er al vier boeken van verschenen, hiervan zijn er pas drie vertaald in het Nederlands. Een vijfde boek uit de serie verscheen illegaal op het internet, een digitaal manuscript van het boek in wording was gestolen en dook vervolgens op internet op. Mede door deze gebeurtenis weet Stephenie niet of ze het boek en dus de serie wel kan afmaken. Het manuscript zelf is nu overigens vanaf haar website te downloaden. Van het boek Twilight is in 2008 ook een film uitgebracht, eind dit jaar volgt de verfilming van het tweede boek, New Moon. Zielen (The Host) is haar eerste boek voor een wat volwassener publiek.

Stephanie Meyer

Met 576 pagina's is dit verhaal geen kleintje te noemen. Het komt vaak voor dat iemand zo'n boek laat liggen vanwege het formaat, maar daarentegen zijn er ook mensen die juist dit soort boeken graag lezen. Het formaat staat meestal garant voor een goed uitgediept verhaal met mooie complexe personen, eventueel veel actie en spanning en daarnaast nog een goede rode draad en verhaallijn. Soms valt het tegen en blijkt het de bomen niet waard te zijn. Dit boek echter, is ieder vel papier waarop het gedrukt staat ook waard. Stephenie Meyer levert je de complexe wereld inclusief een interessant hoofdpersonage: Wandelaar tezamen met Melanie. De verhaallijn wordt mooi aangevuld met de verhalen over de andere werelden waar de zielen al zijn geweest. Een klein minpuntje is er helaas ook. Zo zijn er in het begin een aantal hiaten te vinden in het reilen en zeilen van Wandelaar, maar achteraf blijken die ook niet echt nodig te zijn geweest voor het verhaal. Al met al is dit boek een stevige aanrader.

Uitgever: Mynx ISBN: 978 90 8968 043 3 Pagina's: 576

Kijk voor meer boeken in Boeken.