DVD: De aarde vanuit de hemel 2

Chantal (rocha01)
Met documentaires als An Inconvenient Truth en The 11th Hour en zenders als National Geographic en Discovery Channel is er tegenwoordig veel aandacht voor de wereld in zijn puurste vorm. Beelden van de schoonheden op aarde en het schitterende heelal worden maar al te graag getoond, veelal met de boodschap er zuiniger mee om te gaan om het op die manier beter te behouden voor de komende generaties. In dit genre komt Just Entertainment met de serie De aarde vanuit de hemel. Hier bespreken we het tweede deel van deze documentaireserie: De aarde vanuit de hemel 2.

Yann Arthus-Bertrand
Het tweede seizoen van de serie De aarde vanuit de hemel toont opnieuw unieke beelden van de Franse fotograaf Yann Arthus-Bertrand. Normaal gesproken worden de meeste foto's vanaf de grond gemaakt, Artus-Bertrand daarentegen wil het van grote hoogte bekijken en kijkt dus als het ware neer op de aarde. Wat ziet hij? Enerzijds ziet hij de schoonheid van onze wereld, de pracht van de natuur. Anderzijds komt hij tot de schokkende conclusie dat de mens niet altijd even zorgvuldig met deze natuur en met zijn eigen habitat omspringt. De schade is duidelijk zichtbaar. Net als in eerder genoemde documentaires van onder andere Al Gore en Leonardo DiCaprio, geeft ook De aarde vanuit de hemel de kijker een boodschap mee: wees zuinig op onze aarde.

Yann zegt zelf: "In 30 jaar tijd is bijna 30% van het leven op aarde verloren gegaan. We moeten daar dringend iets aan doen." Een uitspraak die wel even hard aankomt en je doet beseffen dat we écht anders met onze leefwereld om moeten gaan springen, wil er voor komende generaties nog iets over blijven.

Prachtige beelden
Dat de beelden aanzetten tot nadenken is één kant, toch is er ook een andere kant. Het zijn en blijven prachtige beelden om te zien, rustgevend om zo neer te kijken op dat deel van het geheel waarop wij als mens mogen leven. Je voelt je ineens maar heel klein wanneer je dit zo groots overziet. De genomen beelden zijn in HD-kwaliteit en op een geschikte televisie komen ze perfect tot hun recht. Haarscherp en kraakhelder, zo zag je de wereld niet eerder.

De aarde vanuit de hemel 2 komt in een nette box met vier schijven. Het gaat hier om de tweede serie en dus om de delen vijf tot en met acht. De hoofdstukken één tot en met vier zijn verkrijgbaar in het eerste deel van deze documentairereeks. De thema's die in deze box worden behandeld zijn 'Zes miljard mensen om te voeden', 'Mensen en dieren', 'De grote rivieren' en 'Het bos'. Ruim 380 minuten genieten van het mooiste dat ons leefparadijs te bieden heeft, maar wel mét een duidelijke onderliggende opdracht: Onderhoud het goed!

Aanvullend boek
Naast de twee dvd-boxen heeft Arthus-Bertrand ook een boek uitgebracht, waarin veel foto's zijn opgenomen van de fotograaf. Deze drie losse elementen komen het best tot hun recht wanneer je ze alle drie zou aanschaffen, maar daar moet je dan wel een behoorlijk bedrag voor neertellen. Met name het boek is behoorlijk aan de prijs, 54 euro. Toch is het een aanrader voor iedereen die van natuurdocumentaires houdt. Het kan daarnaast ook voor je opgroeiende kinderen een leerzame serie zijn. Vooralsnog zijn er twee delen op dvd verschenen, het wachten is op het derde deel. Hier zit, net als in de serie Planet Earth (6 dvd's) nog veel meer in.

Label: Just Entertainment Releasedatum: april 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:
Waardering extra's: n.v.t.