Film: Snow

Chantal (rocha01)
Wanneer je in Cannes in de prijzen valt, wordt er heel wat van je verwacht. Dat is ook het geval bij de film van Aida Begic. Haar film Snow (Snijeg) ontving in de Franse mondaine badplaats de Semaine de la Critique. Een indrukwekkend verhaal over de verschrikkingen van Bosnië.

Gevolgen van een oorlog
In de jaren negentig wordt Bosnië hard getroffen door de oorlog met Joegoslavië. Zo ook het afgelegen dorp Slavno. De overgebleven inwoners zijn allemaal vrouwen, hun mannen hebben de oorlog niet overleefd. Moeizaam als het gaat, proberen zij het hoofd boven water te houden in het van de buitenwereld afgesloten dorp. Ze doen er alles aan om zichzelf te bedruipen met de opbrengsten van hun boerenbedrijf.

De jonge Alma (Zana Marjanovic) ziet het echter niet zo zitten om zo afgelegen te moeten leven en wanneer ze in contact komt met een trucker, besluit ze deze contacten te gebruiken om haar eigengemaakte jam te gaan verkopen door het hele land, en zelfs door heel Europa. Ze zou hiermee niet alleen zichzelf van een inkomen kunnen voorzien, maar het hele dorp zou ervan profiteren. Niet iedereen in het dorp is even enthousiast, ze maken zich vooral zorgen. Ze hebben ook eigenlijk geen tijd om andere zaken aan te pakken dan het noodzakelijke overleven, de dood van hun echtgenoten wiens lichamen nooit zijn gevonden, heeft hen volledig in de greep. Wanneer vervolgens twee projectontwikkelaars het hele dorp op willen kopen, komen de vrouwen voor de keuze te staan: behouden wat zij moeizaam hebben opgebouwd of verkopen en maar kijken wat de toekomst dan brengt. Een moeilijke keus, dat moge duidelijk zijn.

Indrukwekkend
Waar de meeste films de oorlog laten zien, toont Snow juist de periode na de oorlog en de gevolgen ervan. We kennen als kijker vaak wel de verhalen van mensen die uit Bosnië zijn gevlucht voor de oorlog, maar een film als deze maakt die verhalen ineens een stuk tastbaarder. Je beseft dat de vertelde verhalen ook daadwerkelijk zo hebben plaatsgevonden. Als kijker prijs je je meteen weer gelukkig in een relatief veilig land als Nederland geboren te zijn. Oorlog is ons nagenoeg vreemd, in ieder geval ondervinden de meesten van ons het niet aan den lijve. Snow laat een enorme indruk achter, het is dan ook geen film om even voor het vermaak te gaan bekijken. Stel je in op een confronterend en vaak schrijnend verhaal.

In het eerste deel van de film wordt erg weinig gesproken, de beelden dragen het verhaal. Dat lukt heel goed, Bedic toont aan dat woorden niet altijd nodig zijn om iets over te brengen. Het dagelijkse leven van de vrouwen wordt op mooie wijze in beeld gebracht. Het ontbreken van veel dialoog ligt ook ten grondslag aan het verhaal. Er is onder de vrouwen namelijk een stilzwijgende afspraak dat er niet wordt gesproken over wat er in het verleden is gebeurd. Het tweede deel neemt een wat hoger tempo aan, door de komst van de twee mannen. Een opmerkelijke komst, omdat de vrouwen het leven met alleen elkaar zo gewoon zijn geworden dat de intrede van het duo voor lastige situaties en confrontaties zorgt. Dit wordt op intense wijze getoond. Vrouw versus man, verleden versus heden.

Met bijna 100 minuten geeft Bedic een prachtfilm af, die terecht in Cannes in de prijzen is gevallen. Snow is geen tussendoortje, je zult bewust de keuze moeten maken om deze film te gaan zien, maar wanneer die keuze eenmaal gemaakt is, zul je niet teleurgesteld worden. Een verhaal dat nog lang na het zien ervan in je hoofd blijft zitten, dat is zeker.

Label: MVSP Releasedatum: 18 juni 2009 Kijkwijzer: Geen
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.