Boek: The Mind Gym - Relaties

Cindy
Stel je voor: die ene zeer aanwezige collega maakt eerst een flauwe opmerking over je kapsel en vraagt je vervolgens weer poeslief om een klusje voor hem op te knappen en je weet dat hij met de eer gaat strijken. Wat doe je?
A: Ik doe de klus en zet voortaan een petje op.
B: Ik doe de klus, maar maak expres fouten zodat de collega zich moet verantwoorden.
C: Ik zeg dat ik het te druk heb en dat hij eerst zelf zijn neusharen eens moet knippen voordat hij over andermans kapsel mag oordelen.
D. Ik spring op het bureau van woede en giet de inhoud van mijn beker '4 uur cup-a-soup' over zijn zelfingenomen kop met kaarsrechte scheiding.

Het mag duidelijk zijn dat niet alle antwoorden even bevorderlijk zijn voor een goede relatie met deze collega. Indien je moeite hebt het juiste antwoord te kiezen, is het derde boek van The Mind Gym een aanrader.

Kom in beweging
The Mind Gym is een groep van psychologen die cursussen en workshops geven aan het bedrijfsleven. Daarnaast publiceren ze ook boeken over psychologische onderwerpen. Eerder verschenen de boeken Denk buiten de kaders en Tijd maken, die beide internationale beststellers werden. In het derde boek Relaties leert de lezer om te gaan met verschillende soorten mensen.

De opzet van het boek is open en simpel: je kunt het helemaal lezen, maar je kunt ook aan de hand van een vragenlijst bepalen welke hoofdstukken voor jou van belang zijn en alleen die onderdelen lezen. Voor beide opties is wat te zeggen, maar voor mensen die voor een ‘quick fix’ gaan is de laatste optie ideaal. Elk hoofdstuk begint met een korte omschrijving van wat erin voorkomt, waarna een paar typeringen, of een test volgt om je eigen situatie te bepalen. Vervolgens lees je de bijbehorende tips voor het oplossen van, of omgaan met de situatie of persoon et voilá, je hebt gegymd met je hersenen.

Niet diep, wel grondig
Een zeer handig en praktisch boek dus, voor als je zelf niet weet hoe je je uit een bepaalde situatie moet redden, of als je meer inzicht in je gedrag ten opzichte van de mensen in je omgeving wilt krijgen. Relaties is echter geen diepgaand boek: verwacht geen uitgebreide analyse van het gedrag van mensen of hoe dit in de hersenen werkt; The Mind Gym heeft als insteek gehad om de lezer gauw te helpen aan een oplossing van zijn of haar probleem, niet om hem af te schrikken met het hoe en waarom. Dat is aan de ene kant jammer, maar daar zijn dan ook weer andere boeken voor. Relaties is een lekker vlot, hip en fris boek met nuttige no nonsense tips. Soms confronterend, maar daardoor ook verhelderend als je zover bent dat je aan jezelf wilt werken. Met het wachtwoord dat in het boek zit kun je online de testjes doen en krijg je toegang tot meer achtergrondinformatie.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 2299 323 1 Pagina's: 299

Kijk voor meer boeken in Boeken.