CD: Kettel - Myam James 2

Harry (Dinosaur_Sr)
De voor- en achterzijde van de cd zijn erg inventief: op de voorzijde trekt een olifant met een verlichte pagode door het Nederlandse polderlandschap, op de achterzijde heeft het olifantje een eigen eilandje voor de kust van 'New Amsterdam' (New York). Kettel neemt je mee op reis, naar vergezichten....

Dat het album Myam James 2 heet, impliceert dat er ook een Myam James 1 is. Gelukkig laat deductie ons niet in de steek, sterker nog, wie wat bewaart heeft wat. Nu ben ik geen electronicaspecialist, hell ik kan geen Korg van een Nintendo onderscheiden, dus ik moet eenieder schuldig blijven of deze synthteksturen links- of rechtsgedraaid zijn. Laten we het daarentegen hebben over emotie. Jawel, deze electronicaplaat. Dit is geen album van de harde beats. Dit is een album van lange zwepende vlaktes, van transparante open ruimtes. Van vergezichten. Enkel het laatste kwart van het album is doordringender, gejaagder, de rest is erg relaxt.

Eerlijk gezegd bevalt het eerste deel beter. De (geheel instrumentale) muziek is subtieler, beduidend sfeervoller, vooral de pianogedreven tracks ('Shinjuku Inn' bijvoorbeeld). Het is luchtiger, meer transparant. Soms lijkt het de electronisch gedreven variant van easy listening, en dat klinkt eigenlijk veel positiever dan dat het er staat. De arrangementen laten je oogleden zwaarder worden, maar je wilt niet, je wilt niet! Dromerig zonder dat het cliché wordt. Buitengewoon ontroerend is ook 'Pers Patrys', cello powered.

Beluisteren op enig volume (sorry buren) wil helpen om de details naar voren te halen. En die zijn mooi. Het volume is van belang, dit is muziek die moet vibreren, om je heen moet zoemen. Myam James 2 vraagt erom. Heerlijk op een grote audio installatie, en niet met oordopjes via het iele iPodje. Geen Apple maar Rotel.

Myam James 2 is als de prosecco die prikkelt in je mond, onhoorbaar, maar zo subtiel en prikkelend, minstens drie kwart album lang. Bovendien houden we van microsites en albums rechtstreeks van Reimer Eising's keukentafel voor minder dan 13 euri.

Label: Sending Orbs Releasedatum: 12 mei 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.